Grundutbildning Coach

»Det behöver vara en rytm och balans även i den personliga och andliga utvecklingen.«

Vi har nu kommit drygt halvvägs i utbildningen och jag vill denna gång repetera lite grann om samtalet och vad jag tycker är viktigt att ha med sig i arbetet som Andlig Coach. Jag kommer också att nämna någonting om hur du kan använda klientkitet och hur du kan tänka när du bokar dina klienter. 

VÅRT UPPLÄGG OCH HUR OFTA SKA MAN BOKA.

När vi gjorde klientkitet som du sedan kan välja att arbeta utifrån, kände vi att det var lätt att väva ihop de tretton stegen som finns till tio samtal.

I häftet som du får hemskickat tillsammans med ditt diplom efter diplomering presenterar vi ett upplägg som du kan använda när du börjar träffa dina klienter. Du får förslag på ramar och ingångar inför varje samtal och du kan välja att använda det precis rakt av eller välja de delar som passar dig. Självklart fyller du utöver detta träffarna med din egen kunskap och utifrån dina klienters behov.

Precis som du själv har fått dina studiemail varannan till var tredje vecka, kan det vara lämpligt att lägga upp tidsplaneringen på samma vis. Se till så att det finns utrymme för att låta saker falla på plats och tid för att göra eventuella övningar samtidigt som det inte får gå så lång tid emellan att man tappar fokus från det ni samtalat kring. 

Eftersom du vet att det behöver vara en rytm och balans i den personliga och andliga utvecklingen din klient befinner sig i samtidigt som livet pågår, är det extra viktigt att du som coach bemöter och presenterar upplägget med både lyhördhet och ödmjukhet ❤️

REPITITION SAMTALET

Här kommer en liten kort sammanfattning att checka av innan vi går vidare. 

FÖRBEREDELSE – Se till att du själv är samlad och i ”coachmood”. Var förberedd inför det steg ni kommer att samtala kring. Tänk på möblernas placering och att ni kan sitta så att ni ser varandra, tänd gärna ett ljus och se till att rummet känns varmt och välkomnande. Se till att det finns fräscht vatten att dricka för din klient (och dig). Ha gärna en klocka framför dig så att du när det är ungefär tio minuter kvar av tiden, har möjlighet att knyta ihop och avsluta på ett fint sätt.

INLEDNING – Låt din klient få landa en kort stund innan ni börjar. Genom lite inledande småprat får du henne eller honom att känna sig avslappnad och bekväm.

ATT LYSSNA – Så viktigt och värdefullt för dig som coach att träna på. När du verkligen lyssnar  och är närvarande till hundra procent skapar du ett utrymme för trygghet och tillit och för din klient att kunna växa i.

VÄRDERA INTE – Håll tillbaka dina egna reaktioner. Låt detta bli en ”fristad” för klienten att kunna öppna sig på.

FÖRTROENDE – Känn vilken ära det är att få dela dessa tankar med din klient, känn tacksamhet över att ha fått förtroendet.

KROPPSSPRÅK – Tänk på ditt eget kroppsspråk. Låt händerna vila i ditt knä, var vaken och intresserad. Vila blicken på klienten när hen pratar och istället för att avbryta, visa med leende, ögon, nickar eller korta ord att du förstår vad din klient menar.

ÖPPNA FRÅGOR – Kom ihåg att ställa öppna frågor som ger din klient utrymme att formulera ett svar istället för att bara kunna svar ja eller nej.

TID – Ge klienten den tid den behöver för att svara från hjärtat. Våga vila i tystnaden.

UPPMUNTRA FRAMGÅNGAR – Det finns alltid något att lyfta som din klient har gjort framsteg med. Även myrsteg är steg framåt.

KÄNSLAN – Ställ gärna frågan ibland och om och när det passar ”Hur känns det i dig när vi pratar om detta?” Detta för att länka ihop hjärna och hjärta.

SAMMANFATTA OCH KNYT IHOP – I slutet av samtalet (de sista tio minuterna) gör du en kort sammanfattning för att spegla det din klient och du har pratat om och för att se om det finns någon ”lös tråd” som behöver fångas upp.

HOPP – Inge alltid hopp och avsluta samtalet positivt.

0
    0
    Din varukorg
    Din Varukorg är tomTillbaka till Shopen