En klient kan räcka…

»Nöjda kunder och klienter har en tendens att med största kärlek och välvilja berätta för andra om dig.«

I den förra modulen gick vi ju igenom ditt företags identitet, och hur den kan leva sitt liv utan din närvaro. Det vill säga genom hemsidor, sociala media och andra kanaler. Det är nödvändig information som dina kunder behöver för att hitta dig – och för att bli påmind om dig.

Det som utöver det självklart är fullständigt oslagbart är den marknadsföring som du skapar genom att göra ett bra jobb. Nöjda kunder och klienter har en tendens att med största kärlek och välvilja berätta för andra om dig. Ord som kan försörja dig mer än vad du kanske tror. Låt mig ge ett exempel från min egen verksamhet som terapeutisk healer.

”KLANEN”

Jag har genom åren haft flera kluster av klienter som börjat med en och sedan vuxit till fler och fler familjemedlemmar och vänner. Något som jag förstås är otroligt tacksam och stolt över.

Ett specifikt kluster är faktiskt helt makalöst stort, och därför vill jag berätta om det. Det började med att en klient rekommenderade mig till en vän. Vännen tog sedan med sin man, som tog med sin bror, och sin mamma. Broderns fru började också komma. Därefter kom de båda brödernas affärskollega. Med honom kom också sedan hans fru, och hennes mamma och flera av hennes syskon.

Utöver detta har jag genom åren arbetat med deras affärsverksamhet både med organisationsutveckling och med personalen individuellt. Sju års samarbete! Jag är djupt tacksam och rörd över att ha fått följa alla dessa makalösa människor under så många år. Trots att jag nu knappt tar några privata sessioner, ser jag alltid till att finnas om någon från ”klanen” behöver mig. 💜 

Det är inte alltid man vet att en ny klient eller kund kommer via en rekommendation. Därför är det fint att fråga – om det passar sig – för då vet man vem man ska tacka. Energimässigt via etern, eller kanske personligen om det är lämpligt.  

svan

REFLEKTIONSFRÅGOR

För att koppla detta tillbaka till ”drömklienten” finns det några saker att beakta. 

1. Är du värd att bli försörjd så som jag beskriver ovan? Får det lov att vara så lätt?

 

2. Skulle du känna dig skyldig, och vilja sänka dina priser för just dessa kunder?

 

3. Hur lojal är du själv som kund? Rekommenderar du de du går till? Det kan vara butiker eller utövare av olika slag? Kan du bli bättre på det? Om du inte gör det, kan du fundera på varför? Är kanske inte din röst viktig? Behövs du inte?

 

4. Kan du se gåvan från universum, att du är hållen, när du får så mycket hjälp på traven. Att allt inte ligger på dina axlar, utan att det finns en omsorg. Vi är ju varandras änglar här på jorden, och på så sätt hjälper vi varandra när det behövs. Inte alltid så att mottagaren vet om det, men hjälper det gör vi när vi förmedlar en högre omsorg. Hur tänker du kring det?

 

0
    0
    Din varukorg
    Din Varukorg är tomTillbaka till Shopen