Speglingar
»Att ha koll på vad som pågår inom oss är en oerhört effektiv företagsstrategi.«
Är det någonting jag önskat att jag hade förstått tidigare i min karriär som företagare så är det, det faktum att våra företag alltid speglar oss. Är det ett större företag är det på sätt och vis samma sak, men inte alls så magiskt som med ett eget företag med inga eller få anställda. Vilket jag antar att det är vad du har.
Jag har genom åren lagt ner enormt mycket kraft, tid och känslor på att undra varför saker har skett på ett visst sätt. Om jag hade vetat att allt jag hade behövt göra var att vända blicken inåt – ja, då hade mitt liv på flera vis sett annorlunda ut. Därför ligger den här lektionen så tidigt i utbildningen. Ju fortare du förstår det, desto enklare och snabbare når du din framgång. Eller rättare sagt, du kommer fortare att förstå att du har allt du behöver just exakt nu. Oavsett vad balansräkningen eller orderingången säger.
Vi kommer att återkomma till det här sättet att se på verkligheten flera gånger. Nu vill jag mest sätta fram ingredienserna på bordet.
LAGEN OM ATTRAKTION
Allt vi upplever är på ett eller annat sätt en spegling till hur det ser ut i vårt inre. Är den yttre vägen knölig är det kanske lätt att tänka att det i så fall är som något straff eller som ett hån för att vi inte klarar av att skapa den bästa av inre världar. Inget kunde vara mer fel. Speglingen är i stället en oerhört kärleksfull vägledning som hjälper oss att förstå mer om oss själva. Förstå sådant som ligger i vägen för det där härliga flödet vi så gärna vill åt.
Speglingen är helt utan värdering, och styrs bland annat av lagen om attraktion. Det vi lägger energi på i vårt inre – medvetet eller omedvetet – får sin spegling i det yttre. Mycket tvivel gör till exempel att vi ser sådant som stärker vårt tvivel. Vi skapar alltså inte mer av det, vi har bara en större tendens att lägga märket till sådant som matchar det vi tänker och känner.
Samma sak med tacksamhet och glädje. Ju mer vi fyller vårt inre med den sortens härlighet, desto mer av dess like tenderar vi att se och uppleva i det yttre. Ser du, det är helt utan värdering och fullständigt opersonligt.
Att därför ha koll på vad som pågår inom oss är en oerhört effektiv företagsstrategi
DET OMEDVETNA STYR
Det är framför allt två kategorier av vårt inre som vi behöver ha koll på, och det är våra övertygelser och våra omedvetna känslor.
En övertygelse är en idé om hur saker och ting är. Vem vi själva är, våra åsikter, våra preferenser, vårt värde… men också om hur världen fungerar, och hur vår plats i den ser ut. Ur ett mer ensidigt perspektiv kan man ju lätt tro att de står för sanningen. Så kan det i och för sig mycket väl vara, men då behöver det inte vara en övertygelse. Utan mer något som bara är för att det känns sant, just nu. En övertygelse är mycket starkare, och låser fast och kontrollerar både känslor, tankar och beteenden.
Övertygelser kontrollerar helt enkelt energin. I ett framgångsrikt företag flödar energin. Speglar det en massa olika övertygelser och hur saker och ting ska vara eller göras, stagnerar energin – och därmed framgången. Ganska logiskt egentligen, eller vad säger du?
De nedtryckta känslorna är nog så viktiga de med. Man kan ju tycka att de känslor vi är medvetna om kan ställa till så att det räcker och blir över, men det är faktiskt de vi är omedvetna om som är värst ur ett företagsperspektiv.
Om du är medveten om att du känner mycket sorg, kan det till exempel ligga en rejäl mängd ilska därunder. Känslor ligger nämligen alltid i lager, och vi brukar välja att stanna på det lager som är minst utmanade. Hur smärtsamt det än kan vara. Det kan alltså vara lättare att känna sorg eller förtvivlan – hur tunga dessa känslor än är – än ilska. Eller tvärtom förstås.
Återigen är det lagen om attraktion som styr. Det tar väldigt mycket kraft och energi att trycka ner en känsla. Det innebär att tvärtemot vad vi önskar – sätter vi strålkastaren på just den typen av energi som vi vill undvika. Nedtryckt ilska kan till exempel resultera i mycket irritation, negativa människor och krånglande teknik (jodå, det är sant). Är vi inte medvetna om att vi trycker ner ilskan, vilket vi oftast inte är – blir omvärldens reaktion på oss obegriplig. Vi menar ju bara väl…
Nedtryckt sorg kan resultera i att vi sänder ut en mer aggressiv energi än vad vi är medvetna om, vilket gör att folk lätt blir ledsna, besvikna och stötta av vårt beteende. Vi är inte nödvändigtvis aggressiva, men har kanske en hårdhet som vi behöver för att skydda oss mot sorgen, något som andra kan uppfatta som aggressivitet. Vi kan också dra till oss människor med väldigt många problem och som har nära till tårar. Vilken förstås är det sista vi vill vara i kontakt med.
Medvetna känslor å andra sidan kan när vi är medvetna om att de finns och var de härstammar ifrån, lätt passera igenom oss. Det är härligt, även om det innebär att reaktionen berör och får oss agera. Problemet med medvetna känslor är att de sällan är vad vi tror att de är just för att vi inte är medveten om ursprunget.
Vi kanske tror att vi är upprörda, besvikna, ledsna, arga för något som just nu händer. Medan sanningen är att det är gamla händelser som utspelar sig om igen, för att vi ska få en möjlighet att hela dem. Vet vi inte om anledningen till känslorna, projicerar vi omedvetet ut dem och skapar helt andra reaktioner än de vi vill ha. De medvetna känslorna kan alltså komma från en omedveten plats inom oss och har oftast väldigt lite med det som just nu sker att göra. Åhhh det är inte lätt att vara människa!!
Eller jo, det kan det faktiskt vara. När man vet hur man enklast kan navigera i det som är livet. Företagare eller ej.
REFLEKTIONSFRÅGOR
1. Vad tänkte och kände du när du läste dessa rader? Kröp det i kroppen på dig? Började du skratta av igenkänning? Blev du irriterad? Stanna med din känsla och skriv gärna ner dina tankar OCH dina känslor. Ta en stund till att beskriva hur kroppen känns. Bry dig inte om ditt företag, utan bara vad som pågår inom dig.
2. Om du tänker på ditt förtagande. Hur ser ditt känsloregister ut? Skriv ner de olika känslorna och kommentera gärna vad det är som utlöser dem. Om det känns relevant, även när de brukar infinna sig. Visst klockslag, tid i månaden, på året…?
3. Om du tänker på dig som privatperson. Hur ser ditt känsloregister ut då? Gör som ovan och när du är klar med övningen, jämför du förstås de båda för att se om de har liknelser – eller skiljer sig från varandra. Himla spännande.
4. En sista fråga… rent spontant… Har du enklast för att bli arg eller för att bli ledsen?