Grundutbildning Coach

»Ha som mål att lämna klienten stärkt och peppad efter samtalet.«

Ett samtal består av både en inledning, ett innehåll med utrymme för öppna frågor, reflektion, följdfrågor, tid att känna efter, eventuell tystnad och också ett avslut.  När det är ungefär tio minuter kvar av samtalet är det läge att sammanfatta det ni pratat om. Klienten får en möjlighet att återuppleva essensen och du som coach får möjlighet att samla ihop eventuella lösa trådar. 

»En stunds tystnad i samtalet skapar utrymme för tanke och reflektion.«

HUR AVSLUTAR MAN ETT SAMTAL?

Jag avslutar gärna mina samtal med någonting positivt för att få klienten att känna sig stärkt och peppad innan hen lämnar rummet.

Om det har förekommit oro av något slag under samtalets gång eller en känsla av att “sitta fast” är ett tips att göra ett tankeexperiment där de får fundera, känna och berätta om hur det skulle se ut i hens perfekta värld utifrån det som kommit fram. Sen kan man om man vill utifrån detta skapa några positiva affirmationer, som om man redan hade den känslan eller situationen för att lyfta energin. 

Inför varje avslut är det också fint att fånga upp känslorna som uppstått under samtalet.

  • Hur kändes det att prata om detta?
  • Vad tar du med dig från denna gång?
  • Vad kan du träna mer på hemma?

Checka gärna av om det är något av det ni pratat om som klienten kan tänka sig att jobba mer med. Föreslå annars något utifrån klientkitet eller om du har någon annan övning i din samling.

Tänk på att samtalen sätter igång olika processer och att det därför kan räcka med en eller två övningar. Detta är individuellt så fråga vad som känns okej för just din klient.

0
    0
    Din varukorg
    Din Varukorg är tomTillbaka till Shopen