Grundutbildning Coach
»Lita på att klienten får det den behöver och kan ta till sig här och nu.«
Hej fina du! ❤️
Du har nu kommit till det tredje steget i att coacha andra. Vi har gått igenom allt från hur ett coachande samtal går till och etik, till hur du hanterar dina egna erfarenheter och lite om ramar och det första samtalet. Kanske har du också börjat att träna så smått på en vän. Så hur går man då vidare?
Börja alltid med att repetera lite kort från förra samtalet.
– Hur har du haft det sen sist?
– Hur känns det att vara igång?
Fånga upp om det finns några frågor och visa ett genuint intresse för var din klient är i processen just nu. Var alltid beredd på att kunna backa bandet eller stanna upp och ge mer utrymme vid en specifik fråga om det skulle behövas. Du är här för klientens skull och inte för att följa ett schema till punkt och pricka. Lita på att klienten får det den behöver och kan ta till sig här och nu.
BALANS MELLAN FRÅGOR OCH LYSSNANDE
Tänk på att det är du som är den trygga och fasta punkten under samtalet och att det krävs att du är till hundra procent närvarande. En stor konst är också att kunna lyssna och att ställa utforskande och öppna frågor. Lyssna även efter det som sägs ”mellan raderna” det vill säga det som du uppmärksammar intuitivt att klienten menar eller frågar efter men som inte sägs i ord.
Var heller inte rädd för att det blir tyst ibland. Kanske behöver din klient hitta ord, fundera eller bara vara i stunden.
Din uppgift efter denna utbildning är att mjukt kunna leda din klient framåt i de 13 stegen och att få hen att våga prova nya idéer och tankesätt. Hur det sedan landar hos din klient är högst individuellt. Du kan aldrig övertala någon att tänka som du. Det är viktigt att respektera var och ens process. Ibland går den fortare och ibland kan det vara trögt att utvecklas, man ska dock alltid ära var och ens motstånd.
SAMTALSMILJÖ
Se till att ni kan sitta ostört, bekvämt och trivsamt. Det är viktigt att kunna stänga om sig så att andra personer inte kan störa. Många gånger kan man hamna djupt in i ett känsligt ämne och då är det viktigt att inte tappa tråden eller förlora ”stunden” på grund av störande kringljud. Kom också ihåg att hålla telefonerna avstängda eller på ljudlös. Jag tänder alltid ett ljus och har ibland lite mjuk musik i bakgrunden. Jag frågar dock alltid klienten om den vill ha helt tyst, eller om de det känns skönt med lite musik i bakgrunden.
För att klienten ska kunna slappna av är det bra om stolarna är bekväma, gärna med en kudde att ha i ryggen eller i sitt knä. Det kan ge en extra känsla av trygghet att få hålla i någonting. Om klienten är stressad och nervös när den kommer så be hen att ta några djupa andetag och landa lite innan ni börjar samtalet. Det kan kännas skönt att småprata en liten stund innan ni börjar. Sitt gärna mitt emot varandra så att ni kan se varandra.
Sträva efter att samtalet ska vara öppet och tillåtande. Du ska kunna lyssna och leda utan att värdera. Du behöver ha en vänlig och uppmuntrande inställning och du ska kunna skapa en känsla av att ingenting är för litet eller för stort att dela med sig av.
Ha alltid en klocka framför dig så att du vet att när det är tio minuter kvar av tiden. Då hinner ni runda av, knyta ihop och göra ett fint avslut. Det är lätt ”att tappa tiden” när man är inne i ett intressant ämne men 60 minuter räcker gott och väl per samtal. Att hålla tiden betyder också att du månar om din energi.
Ha pappersnäsdukar tillgängligt ifall samtalet väcker något känsligt och klienten börjar gråta. Det är väldigt vanligt att tårarna kommer när man slappnar av. Gör ingen stor affär av det utan bara räck fram en pappersnäsduk och bekräfta att detta är naturligt.
Erbjud alltid ett glas vatten Att dricka vatten är väldigt grundande och när man har haft ett djupt samtal och tänkt och upplevt mycket är det bra att återigen grunda sig. Det är dessutom skönt för klienten att under samtalet få ta en paus och sträcka sig efter sitt glas och ta en klunk. Det ger utrymme för eftertanke utanför samtalet. Jag har alltid en karaff och två glas stående på bordet.
Avsluta alltid samtalet positivt och med en känsla av hopp. Du vill att klienten ska lämna dig med en positiv känsla i kroppen och se fram emot nästa besök. Oavsett hur tungt än samtalet har varit finns alltid något framsteg att lyfta. Ta gärna för vana att sammanfatta de ni har pratat om så att klienten har i färskt minne de höjdpunkter ni har pratat om.