Grundutbildning Coach

»I det coachande samtalet är det möjligt att både gå djupt och framåt.«

När vi får förtroendet att följa en klient och hon eller han öppnar upp och får tillit till dig som coach, kan det hända att något som legat och bubblat under ytan vill komma upp och helas. Här nedan vill jag påminna dig om det du lärt dig hittills.

VAR UPPMÄRKSAM PÅ KÄNSLORNA.

Här vill jag igen nämna något om hur viktiga känslorna är i det coachande samtalet. Om din klient har kommit åt någonting under samtalet som han eller hon inte riktigt uppfattar själv, men som du ser tydligt, ställ gärna en öppen fråga som

 Hur känns det när vi pratar om detta?

–  Var i kroppen känns det?

Frågor om hur det känns och var känslan sitter, hjälper klienten att vara mer närvarande i sin kropp. Använd sedan dina kunskaper om våra chakran och energimedicin för att fånga upp det som vill visa sig. Hjälp sedan din klient att grunda sig och hitta tillbaka till lugnet inom sig.

SVÅRA SAMTAL

I det avsnittet som handlar om traumats påverkan är det bra om du har satt dig in i det övergripande. Inte för att du ska ha terapeutiska samtal med dina klienter utan för att du på ett mjukt sätt ska kunna identifiera och fånga upp dem och vid behov hänvisa vidare. Din uppgift som coach är att bejaka, lyssna och bekräfta din klient. Förklara att även om det är jobbiga känslor som vill komma upp så finns det en plan. När man förstår detta kan man kliva utanför sig själv och se mycket mer objektivt på det som sker.

Och om det skulle dyka upp tankar, känslor eller upplevelser hos din klient som du känner att du inte kan ta hand om så kan vi inte nog påpeka till dig som coach, att alltid hänvisa till en kunnig terapeut som kan arbeta vidare med det som väckts och gå djupare, om klienten vill såklart.

Det du i samtalet dock alltid kan göra är att ta kontroll över situationen så att klienten inte känner sig utlämnad. Lugna, andas tillsammans, låt eventuell gråt komma. Berätta att kroppen bara släpper fram det som den kan hantera och att allt är okej.

Se till att avsluta samtalet i en positiv och stödjande anda. Om det känns rätt kan du dagen efter skicka ett sms till din klient för att stämma av att allt är okej.

Berätta att även när man är i tunga processer så äger man sin helandeprocess. Du kan här hjälpa din klient att förstå processen och hur man kan komma vidare. Att det är möjligt att både gå djupt och framåt.

 

VIKTIG TELEFONLISTA

Jag kan inte nog understryka hur viktigt det är att vi Andliga Coacher behöver agera DIREKT om en person verkar ha väldigt mörka tankar och vara en ”fara för sitt eget/eller andras liv”.
Eller för den delen om de berättar om en person i sin närhet som mår så pass dåligt. 

Att då ha en uppdaterad lista  på telefonnummer att tillgå, både till självhjälpslinjer, erfarna terapeuter, psykiatrin eller vid akut tillstånd är oerhört viktigt.

Vi har här samlat några (240114)

 Självmordslinjen: 90101

Mind – föräldralinjen(öppet 10-15) 020-85 20 00 (om du som förälder är orolig för ditt barn)

Äldrelinjen 020-22 22 33 

Jourhavande medmänniska: 08-702 16 80

BRIS för barn och unga (öppet 14-21) 116 111

Kvinnofridsjouren: 020-50 50 50

Alkohollinjen 020-84 44 48

Akut nr: 112

Akut hjälp/ngn att prata med: 1177

Brottsofferjouren 116 006

 

DITT PROFESSIONELLA NÄTVERK

Om och när det kommer fram svårare och tyngre känslor som din klient känner sig redo att utforska vidare, och du saknar specialistkunskap, kan det vara på sin plats att hänvisa till en skicklig terapeut.

Som Andlig Coach är det bra att ha ett nätverk av människor som du kanske själv har gått hos och rekommenderar. Det är bara ett plus att kunna visa att man själv tagit emot hjälp någon gång i livet när man behövt.

Här hittar du ett av våra nätverk som är utbildade terapeutisk och energitransformerade healers och på ett skickligt och professionellt sätt kan arbeta med svårare känslor och samtal.

0
    0
    Din varukorg
    Din Varukorg är tomTillbaka till Shopen