Historia och nutid
»Genom att använda samma färger, typsnitt och bilder – underlättar du för dina kära kunder att känna igen dig.«
Den digitala verkligheten till trots, finns det fortfarande tillfällen då man vill vara analog och ”old school”. Jag tänker då förstå på produkter som visitkort, roll-up, flyers och broschyrer. Även till så kallade ”give-aways”, det vill säga gåvor som du ger bort för att visa dina kunder att de är viktiga för dig.
TACKA DIN GRAFISKA PROFIL
Det är just till denna form av produkter som din grafiska profil kommer till använding. Genom att använda samma färger, typsnitt och bilder – underlättar du för dina kära kunder att känna igen dig. Kom ihåg att de vill hitta dig! De vill känna igen din energi, dina tjänster och dina budskap.
INTE SÅ ROLIGT ATT SLÄNGA …
Jag vet inte hur många flyers och visitkort jag har slängt genom åren. Ganska konsekvent har jag beställt för många. Visitkort har jag därför helt slutat med. Jag är så lättåtkomlig på nätet, det tycker jag räcker. Men för dig är det kanske fint att ha ett kort att sträcka över till den som är intresserad, eller att skicka med en kund som tror att de har en vän som skulle vilja komma i kontakt med dig.
Tänk noga igenom vad du skriver för uppgifter på ditt visitkort. En anledning till varför jag slängt just många visitkort är att jag ändrat en mailadress eller en Facebook-adress. Namn, webbadress och mail kommer man långt med. Mobilnummer om du vill att de ska nog dig via telefon. Kanske vad du arbetar med, men bara om du känner att den beskrivningen kommer att gälla ett par år framåt. Vi förändras snabbt nu för tiden, och plötsligt vill du kanske presentera dig på ett annat sätt. Less is more, är helt enkelt devisen som gäller här.