Jag är ingen säljare…

»Vi behöver utgå från att det vi erbjuder är önskat.«

Jag har ju nämnt detta med att vi gör våra kunder en tjänst när vi marknadsför oss, och jag menar det verkligen. Vi behöver utgå från att det vi erbjuder är önskat. Visst lär man sig av marknaden men det är främst vad gäller kommunikationen och prissättning. Inte själva tjänsten/erbjudandet. Den kommer från vår egen glädje, från det vi känner att vi vill erbjuda. Att därför på bästa sätt skicka ut vår energi med vårt erbjudande är det bäst vi kan göra för alla inblandade. För dig, ditt företag och för dina nuvarande och kommande kunder. 

DAMMSUGARFÖRSÄLJARE?

Är det så du känner dig när du ska berätta om ditt företag och dina tjänster? Att du tränger dig på? Sätter foten i dörren för att kunna övertala någon att köpa ditt erbjudande? Det är precis tvärtemot mot vad vi gör, för att övertala någon att bli ens kund slutar aldrig bra. Det är de kunderna som blir missnöjda, inte upplever gåvan i det du gör, krånglar med betalningen och kanske till och med uteblir. Vad vi gör är att göra oss tydliga så att de som känner sig dragna hittar oss.

Eller känner du dig kanske som en torgförsäljare när du om och om igen berättar om dina erbjudanden? Känns det som om du tjatar och enbart skriker “Kom och köp“? Du kanske till och med känner dig falsk som om du sålde “konserverad gröt“. Det vill säga något som ingen vill ha, en bluff. Att du säljer något som folk inte behöver men som du försöker inbilla dem att de gör?

Det är ju fortfarande precis tvärtemot, eller hur? Det du erbjuder är din gåva till världen, det bär din energi och din intention om att skapa något bra – både för dig själv och för dina kunder/klienter. 

Mängden information är enormt stor och bruset väldigt högt, därför finns det inget annat sätt än att vara trogen vår idé och våra erbjudanden – genom att om och om igen berätta att vi finns.

Jag fick en gång en diskret liten påminnelse av en vän, klient och deltagare på en av mina utbildningar. Mycket försynt bad hon mig spegla mig i det senaste inlägget jag gjort på sociala media. Vad hon undrade var varför jag bad om ursäkt för mig själv, när jag delade med mig av mina gåvor.😅

Det tog mig inte lång stund att förstå vilket hon syftade på. Jag hade nämligen under en period av några veckor delat med mig av en gemensam 28 dagars meditation, där man kunde utgå från min Daglig balans. Jag hade också delat musik från mitt healing-kit som man kunde använda, samt tipsat om ytterligare någon meditation som passade in. I inlägget min vän syftade på ville jag berätta att ytterligare en meditation precis hade kommit upp på Spotify, och jag börjad inlägget med en ursäkt om att jag nu kom här igen…🙈

Jisses liksom! Alla meditationerna är gratis, 28-dagars utmaningen var gratis, och att det nu finns en magisk meditation där man kan hela sitt rotchakra och komma i djupare kontakt med Gaia – även den gratis – är ju knappast något som jag behöver be om ursäkt för. Eller vad säger du? Dessutom är det ju mina egna sidor. Det är bara att sluta följa om någon tycker att jag delar för mycket om mina meditationer. 

Ja, milde himmel – det är inte alltid lätt. Jag delar förstås denna historia för att visa det absurda i att vi ber om ursäkt för oss själva och det vi vill dela med oss av. Mer av oss till folket – är den devis jag vill att vi alla arbetar efter. Självklart gick jag in och ändrade i inlägget. Inget som någon såg, men jag skiftade på så sätt energin i mig själv. 

SVAN

JANTELAGEN OCH SJÄLVVÄRDET

Man kan verkligen fråga sig varför vi är så snabba att be om ursäkt för oss själva. Eftersom det är ett beteende vi behöver släppa för att nå den framgång vi vill, behöver vi gå djupare i fråga. Svaret är inte heller så komplicerat för det ligger i den tidsanda vi vuxit upp i, och lever i. Det är snarare hur vi tillåter oss att förändras som kan vara lite knepigt. 

Först och främst har vi jantelagen som säger att “Inte ska väl jag …” “Vem är väl jag att …” Det är normer som fungerar så länge vi är rädda för att sticka ut. För att skapa och utveckla ett företag som är som en magnet för dina drömmar behöver du våga sticka ut. Jantelagen vill att vi alla ska vara likadan, se ungefär likadana ut, ha mer eller mindre samma åsikter … Du däremot kan bara var exakt den du är. 

För att fortsätta på exemplet ovan, så är jag en extrem produktiv person vad det gäller kreativitet. Utöver det vill jag bidra med så mycket verktyg som möjligt för den som  känner att mitt sätt passar – alltså spelar jag bland annat in meditationer som jag delar gratis. Ska jag sluta med det för att passa in? För att inte bli för mycket (på mina egna sidor)? Nej så klart inte. Jag ska vara som jag är. Jag KAN bara vara som jag är – om jag vill fortsätta  vara en magnet för mina drömmar. Dessutom kom hela detta “blygsamma” resonemang enbart från mig själv, ingen hade klagat. Intressant var att lyssnarsiffrorna på den nya meditationen inte blev så höga som de brukar. Min ursäktande energi gick i förväg och gjorde att inlägget inte riktigt syntes.  Intressant eller hur!

Som du ser hamnar vi tillbaka i resonemanget kring att vi gör vår målgrupp en tjänst genom att vara synliga. Inte förklädda till något annat. Det är ingen maskerad där kunderna ska behöva gissa vem de ska anlita. Tvärtom vi behöver vara som fyrar!

SVAN

SKAM OCH ATT VILJA VARA ÄLSKAD

Att vi försöker passa in och inte sticka ut är förstås på grund av en av de mest existensiella av våra behov – att vi vill vara älskade. Om jag blir för påträngande eller för högljudd är det kanske ingen som tycker om mig längre … Vad sa till exempel dina föräldrar eller andra vuxna när du var spontan och energirik? Dämpa dig??? Uppför dig???

En fyr måste synas, så är det bara. 

Ju mer vi lever inom oss själva, desto lättare blir det. Trygghet och kärlek utifrån är aldrig mer omfamnande och tryggare än den vi hittar i vårt inre. Att sakta men säkert landa inom oss själva är alltså ett viktigt arbete för en företagare. När den egna kraften blir viktigare än andras åsikter, då lyser vi starkt och tydligt! De som ska hitta oss, dras lätt och enkelt till oss.

Det som hindrar oss är oftast en djup och kanske omedveten känsla av skam. Den bär vi alla på ett eller annat sätt, men ju mer medvetna vi blir om skammen och dess ursprung – desto lättare är det att släppa den. 

 Skammen är vår arvedel brukar man ju säga, och det ligger onekligen mycket i det. Att det är något som pådyvlats oss, att den inte är vår. Skam handlar alltid om den man är, medan skuld handlar om något man gjort. Vad är väl en hårdare boja än att skämmas för den man är.

Skam begränsar, ger ångest, skapar förtvivlan, rädsla och tvivel. Tvivel inte bara på en själv utan på ens roll i världen. Det är svårt att ta sin plats i dansen om man inte tror att man är värdig den. 

Därför är självvärde motsatsen till skam. Där skammen finns, finns också alltid självvärdet – väntandes på att bli upptäckt. När vi lär oss att titta åt andra hållet, bort från skammen, ser vi självvärdet och därmed rätten att vara som vi är. Sakta men säkert helar vi våra gamla övertygelser genom att tillföra en djup insikt som säger att vi är värda allt synas. Att världen vill att vi ska synas. 

Självvärdet är vårt, skammen är alltid någon annans. Vi skapar inte själva skam inom oss. Det är alltid ett arv från person, en händelse eller en kollektiv uppfattning.

Detta kan inte upprepas ofta nog. 

SVAN

ATT VARA SJÄLVKLAR

På Spotify och på min kanal på Youtube hittar du en meditation som heter Att vara självklar – en resa i solarplexuschakrats energi. Den kan vara härlig att lyssna på om du vill göra upp med skammen som andra har lagt på dig, och stället komma i kontakt med den där härliga känslan av att vara självklar. Via knappen här nedan kommer du direkt till dem. 

0
    0
    Din varukorg
    Din Varukorg är tomTillbaka till Shopen