Ditt varumärke

»Jag skulle säga att en framtida företagsledare vet att ju renare ett erbjudande vibrerar, desto enklare hittar erbjudandet sin målgrupp.«

En röd tråd i i den här utbildningen är ju att vi alltid kan spegla oss i vårt företag, för att förstå mer om oss själva – och för att veta vilka steg som är smartast att ta. Företaget bär också en del av vår identitet, vilket innebär att företaget på vissa plan är en förlängning av oss och det vi vill visa upp för omvärlden. 

Företagets personlighet kallas för varumärkesidentitet. Ju mer medveten du är om vad du vill att ditt företag ska skicka ut för signaler, desto större är chansen att dina tilltänkta kunder uppfattar dig och ditt företaget just så som du har tänkt.

VARUMÄRKE MED SJÄL

Ett varumärke kan vara din logotyp eller det sätt du presenterar din produkt eller ditt förtag på. Färger, bokstäver, former, paketeringar, ljud, hologram är exempel på vad som kan särskilja ett varumärke från ett annat. Visst finns det de som vill dra nytta av någon annans framgångsrika varumärke, och försöker skapa något snarlikt. De flesta av oss vill ändå vara så speciella som möjligt, så att det är lättare för målgruppen att lägga märket till oss, och sedan också känna igen oss. 

För att förtydliga så är en logotyp sättet du skriver ditt företagsnamn. Typsnittet, färgen och om du har någon symbol. Företagsprofil eller Grafisk profil som det också kallas, är de färger och stil du bestämmer dig för att ha i din marknadsföring. Profilen ska gå som en röd tråd på hemsida, faktura, annonser och inlägg på sociala media.

Jag rekommenderar alltid att man anlitar en formgivare att göra logotyp och den grafiska profilen. När man har profilen att utgå från är det sen så oerhört mycket lättare att vara konsekvent i sin marknadsföring.

Varumärkets identitet är vad du fyller ditt varumärke med. Alltså vad du vill att dina kunder ska tänka eller känna när de ser din logo eller dina produkter, tjänster eller presentationer. Du fyller ditt varumärke med värderingar, förväntade upplevelser, status, kvalitet… 

För att veta vad det ska fyllas med, behöver du tänka till. Det är ett roligt arbete och väldigt bra sätt att göra företaget tydligt för dig själv. Längst ner i inlägget får du lite hjälp att göra just det. 

Väsentligt i arbetet med att bygga och utveckla sitt varumärke är att låta det komma från hjärtat. Inte tänka på vad marknaden, eller kunden kan tänkas vilja ha – utan utgå ifrån av du känner är ditt företags erbjudandet. Vilken service till världen vill du erbjuda? Då menar jag inte obetalt arbete, för den idé som kommer från hjärtat är självklart den du ska försörja dig på. Att den kommer från hjärtat innebär att den är en gåva till världen.  

DIN ATTRAKTIONSKRAFT

Många gör misstaget att stirra sig blind på marknadsundersökningar och målgruppers behov. Jag skulle säga att en framtida företagsledare vet att ju renare ett erbjudande vibrerar, desto enklare hittar erbjudandet sin målgrupp. 

Det betyder i klartext att ju mer genomarbetat ditt företag är vad gäller värderingar, identitet och personliga övertygelser om vad som är möjligt att genomföra – desto synligare blir företaget för dem som matchar det du sänder ut. De kunder som matchar är också de kunderna du vill ha. Det är de som vill ha exakt det du erbjuder, och som kommer att vara lojala mot dig. De är kunder som betalar för sig och inte ställer till problem, och somdessutom dra in fler kunder till dig. De blir av fri vilja dina ambassadörer. 

Under alla mina år som terapeutisk healer har jag till exempel mycket sällan gjort direkt reklam för mina sessioner. Jag har varit synlig på andra sätt, och de som dragits till mig har inte bara återkommit år efter år, de har också tagit med sina vänner, grannar, och sin familj. Min energi har så att säga i dubbel bemärkelse försörjt mig.

Vi kommer längre fram att prata mer om vilka kunder och klienter vi vill ha, men redan nu kan du fokusera på vad det är du vill erbjuda. Vad som är din gåva!

KÄNNER DU ETT MOTSTÅND?

Om det vrider sig i dig när jag svänger mig med dessa begrepp ta då ett djupt andetag, och fråga dig själv varför. Det kan bero på flera olika saker, och allihop är härliga ledtrådar till det du vill uppnå. 

1. Du tycker att det blir för formellt och för “företagsaktigt.”? Du vill vara spontan. 
Det är förstås ett val du gör. Du behöver inte arbeta strategiskt med ditt varumärke, men den här känslan av att vilja vara fri och inte hålla på med tråkiga saker kan vägleda dig till ett inre helande där du manar dig själv till att stanna upp och landa på en djupare plats inom dig. 

I alla andliga discipliner, och i all personlig utveckling kommer man till en punkt där disciplin är något som gagnar oss, eftersom vi får uppleva vad som händer med oss när vi upprepar samma sak om och om igen. Att vi stannar upp. Om du tycker att det är tråkigt att lägga grunden till ditt företag kan du prova vad som händer om du ändå förmår dig att göra övningarna i denna modul.

När du har gjort dem, kan du om du vill strunta i dem – och agera mer spontant igen. Det viktiga är att möta motståndet och göra så pass mycket andningsövningar som du behöver för att vara närvarande och tillfreds när du arbetar med ditt företags grund. Hur känns det?

2. Det känns stort och besvärligt. Oöverstigligt och får dig nästan att tappa sugen?Det förstår jag fullständigt att det kan göra, och mitt råd är att strunta i den känslan och börja i en ände. Fortare än du tror är du klar. Det är inte så besvärligt, utan ganska självklara steg att ta. Något jag tror att du snabbt kommer att upptäcka. Dessutom är det ju ditt företag, vilket innebär att du har alla svar som krävs.💜

Börja med att tänka igen ditt företags värderingar, vad du vill fylla ditt varumärke med. Använd gärna upplägget här längst ner. Gå sedan vidare med de andra inläggen i den här modulen, och gör respektive övningarna. När du är klar har du ett utmärkt material för en formgivare. Vem du ska anlita kan jag förstås inte svara på, men använd vår kära google och leta efter någon vars stil du gillar. Spana in andra jobb hen har gjort. Begär alltid offert som specificerar det du vill beställa. Kanske känner du någon som kan rekommendera någon de anlitat och varit nöjda med. 

3. Det är tråkigt och tar tid från det väsentliga? 
Prova att se det som en grund som gör att du inte behöver uppfinna hjulet om och om igen. Det är som bokföring, vissa saker behövs i ett företag. Ekonomiska rutiner, en genomtänkt identitet och marknadsföring är några av dem. Vill du att ditt företag ska blomstra behöver du bli vän även med det som du tycker är tråkigt.

Om du känner motstånd när du sitter med dessa frågor, eller med exemplevis bokföringen betyder det att du känner motstånd mot en del av ditt företag. Det vill du förstås inte, så att mjukt och kärleksfullt bli vän även med dessa delar kommer att gagna dig enormt. 

Vill du spegla dig, kanske du även känner motstånd mot en del av dig själv? Vad skulle det då kunna vara? Var snäll mot dig själv när du funderar. Tycker du om att dra kort är det en bra väg att få information bortom dina egna tankar. 💜

REFLEKTIONSFRÅGOR

Här kommer ett antal frågor som du kan fundera på – låt dem ta sin tid och har du någon att diskutera dem med så gör gärna det. Kanske till och med en kund som du känner att du kan involvera, eftersom hen redan har en uppfattning om av det du sänder ut. När du svarar på dessa frågor gå då hela tiden djupare genom att fråga dig själv varför du har svarat si eller så. Svaren du formulerar hjälper dig att få en tydligare bild av hur du vill att ditt företag ska vara, och hur andra ska se det. Se det som en frågelek vars svar sedan kommer att arbeta intuitivt i ditt inre. 

 1. Rent konkret – vad är det ditt företag erbjuder?

2. Hur vill du att kunden/klienten ska uppleva det du erbjuder? Hur ska deras känsla vara när de tänker på dig och ditt företag? 

3. Om du ser ditt företag ur ett större perspektiv – vad bidrar företaget med då? I samhället, i din omgivning, för miljön, för världen…? Stort som smått. Nu som i framtiden. 

4.  Vad får ditt hjärta att sjunga? Vad är det allra roligaste med ditt företag? 

5. Var ser du dig själv och ditt företag om fem respektive tio år? 

6. Vilka ord vill du ska förknippas med ditt företag? Skriv hur många du vill. Vänd och vrid lite på orden så att de inte blir tomma påståenden.

7. Om du skulle placera ditt företag i en årstid – vilken skulle det vara?

8. Hur mycket kontakt vill du ha med dina kunder?

9. Vad i mötet med kunderna tycker du om? Vad tycker du inte om?

10. Om ditt företag var en person – hur skulle du beskriva hen? Personlighet, yrke, klädstil, värderingar. Fantisera fritt. 

11. Om du fick säga en mening om ditt företag för att förklara verksamheten för någon som inte stött på dig innan – hur skulle den meningen lyda?

12. Om du skulle köpa in en företagsbil – vilken bil skulle de då vara. Färg, modell och märke. 

13. Om du tänker dig att du har en butik (det har du kanske) och funderar på hur du själv tycker om att bli bemött när du kommer in i en butik – hur vill du att dina egna kunder ska bli bemötta. Tänk inte bara en hälsningsfras utan på hela logistiken, från det att de kommer in och tills att de går ut. Översätt det sedan till den verksamhet du har.

14. Vad har tiden du med hjälp av de här frågorna har spenderat med ditt förtag inneburit för din känsla för din verksamhet, och dig själv som företagare?

 

0
    0
    Din varukorg
    Din Varukorg är tomTillbaka till Shopen