Brev från hjärtat

»Nyhetsbrevet är en suverän kanal till dina följare och dina kunder. Från ditt hjärta till deras.«

Kanske tycker du att det är konstigt att jag väljer att göra ett helt inlägg om att ha ett nyhetsbrev, för det är förstås om det som brev från hjärtat handlar om. Nyhetsbrevet skulle kanske kunna vara en del av det andra marknadsföringsmaterialet. Nyhetsbrevet är dock mer än så – det är en suverän kanal till dina följare och dina kunder. 

E-POSTLISTAN ÄR GULD

Sociala media är ju ett himla bra sätt att nå ut, det är inget snack om den saken. När det fungerar. För vad händer när Meta (Facebook/Instagram) ändrar sina logaritmer så att de inte längre gör dig synlig? När inte ens dina följare ser dina inlägg? Saken är ju den att du har ingen kontroll över det som läggs upp, för det är inte en kanal du äger. På något sätt. 

Att därför parallellt med din synlighet på sociala media bygga upp en e-postlista är verkligen guld värt. Där är det DU som helt och hållet styr innehållet och vem du vill du ska nå. Sen bestämmer förstås mottagaren om hen vill öppna mailet eller ej. Men det är inget du kan göra något åt – mer än att skriva så inspirerande mail som möjligt. 

Du kan erbjuda möjlighet att skriva upp sig på dina nyhetsbrev på din hemsida – som sedan är kopplade till den mailtjänst du väljer att använda. Vi har Mailchimp som är väldigt lätta att arbeta med. Mailet som går ut ska förstås spegla din grafiska profil vad gäller toppbild och färgval. 

EN SALIG BLANDNING 

 Jag har haft mitt nyhetsbrev sedan 2019 i den form jag har det nu. Varje månadsskifte skickade jag ut ett brev med en salig blandning av personliga historier, vägeldning och information om vad jag hade på gång. 

När jag skrev Arvet från Atlantis, var jag tvungen att ta en paus för jag hade helt enkelt inget att säga – jag var så insvept i min roman, och annat skrivande som jag åtagit mig att göra fick gå först.

Efter ett tag började jag få kärleksfulla mail med frågan varför det inte kom några nyhetsbrev längre … och när jag själv väl kände att det började bli dags blev det med samma glädje som förut. Vad jag menar är att vi behöver leva som vi lär. Det ska komma från hjärtat. Du kan skicka ut ett brev om året om du vill det, bara det känns bra inom dig.💜 

Bild på mitt nyhetsbrev. 

 

REFLEKTIONSFRÅGOR

1. Vad skulle dina brev kunna innehålla?

 

2. Hur ofta tror du att du vill skriva dem?

 

3. Om du vill kan du redan nu tänka ut om du vill ha ett tema under det kommande året, eller om du vill känna in från gång till gång. Skissa gärna upp hur ett brev skulle kunna se ut.

 

4. Kom ihåg att du skriver för att berätta om vad du har på gång. Det är införstått med de som valt att prenumerera på ditt brev. Glöm därför inte att formulera ditt erbjudande. 

 

0
    0
    Din varukorg
    Din Varukorg är tomTillbaka till Shopen