Syfte, service och passion

»Service till världen kommer alltid från hjärtat, och ska vara i balans med både vårt syfte, och med vår passion.«

En fråga som jag väldigt ofta får av mina klienter och deltagare, är vad som är deras syfte här i livet. Varje gång svarar jag samma sak – att det lever du redan. 
 
Allas vårt SYFTE är, som jag ser det, att höja frekvensen på jorden, att hela våra sår, göra upp med rädslor och tvivel – och att med integritet, nyfikenhet och stora mängder kärlek göra val som gagnar oss alla. Det innebär att när du gör vad du kan för att kunna leva ditt bästa liv – med hjärtat som kompass – då lever du ditt syfte.
 
Syftet har inget MÅL, utan syftet är att du gör vad du kan för att utvecklas. 
 
Att vara till SERVICE det är en annan sak. Det är vilka gåvor och vilket engagemang du vill erbjuda världen. I ditt yrke, i din personlighet eller som din hobby. I vilken form servicen kommer, är oväsentligt, men visst är det härligt att veta att det du gör ses som en gåva till oss andra

Service till världen kommer alltid från hjärtat, och ska vara i balans med både vårt syfte, och med vår passion. Vår service dränerar oss inte, bränner inte ut oss – utan får oss att må bra och känna tillfredställelse.
 
Den tredje aspekten som jag brukar ta upp när någon frågar efter sitt syfte är vad som är ens PASSION. Ibland verkar det vara samma sak som ens service till världen, ibland är det en hobby, eller helt enkelt ytterligare ett ben i ens verksamhet/liv. Oavsett är det viktigt att identifiera var passionen ligger, vad som får din livskraft att lyfta från marken. Vad som gör att du känner dig tillfreds och nyfiken på samma gång. Passionen är det som tar dig ut på äventyr, där du inte har en aning om vart du hamnar – och är nöjd med det! Du kan ha flera olika passioner, och de skiftar oftast över tid. 
 
SYFTE, SERVICE OCH PASSION – är alltså som tre hårslingor som tillsammans blir en magisk fläta. De går in och ut i varandra, men är distinkta var för sig. 
 
Mitt eget syfte är förstås detsamma som ditt. Min service till världen har länge varit att lära ut det jag själv har lärt mig inom andlig utveckling och helande. Det inkluderar en kurs som denna, sessioner, fackböcker och inlägg, krönikor och artiklar. Eventuellt är ett skifte på väg där min service kommer att se annorlunda ut… 

Min passion är mitt romanskrivande och mitt måleri. Detta eftersom jag verkligen inte har en aning om var det ska sluta när jag skrivit den första meningen, eller dragit det första penseldraget. Både min service och min passion ger mig oerhörd glädje och tillfredställelse. Mitt syfte går förstås parallellt med allt, för vad jag än gör är det givetvis en del av min egen utveckling.🙏

Att förstå vad som är vad, och att alla tre kommer från en plats djupt inom oss underlättar när vi ska fatta beslut, och även inför stora förändringar.

svan

HUR SER DET UT FÖR DIG?

Om du utgår från att ditt syftet med ditt liv här på jorden är att utvecklas, att spegla dig i det som finns utanför dig, att följa vägledning, hålla dig innanför cirkeln, och med mycket kärlek hela det som varit. När du vågar drömma stort, att göra slut med egot och att sluta tvivla på ditt värde och på vad som är möjligt – då lever du ditt syfte. Då samarbetar du med Universum, och självklart kommer du närmare ditt ursprung. Även om du bara gör en bråkdel av det jag räknade upp är det vad som sker. Att du förstår att utveckling är din högsta mening gör att varenda ett av dina andetag blir som en medveten gåva till livet.

Skönt, då vet du att det rullar på!😅

Servicen då? Jag är ganska säker på att den är kopplad till ditt företag. Vad händer om du sitter med den tanken en stund, att det du erbjuder i ditt företag är din service till världen. Att både den och du behövs, och är viktiga för oss andra. Att ditt företag föddes från en inspiration från Universum. Ditt företag är en levande del av existensen, och det du utför i ditt företag är gåvor till världen. Stora tankar, eller vad säger du?

Fundera gärna vidare på att det du erbjuder i ditt företag då är ett uttryck av tacksamhet. Tacksamhet över att du får vara här. Att du har getts möjlighet att vara i den magiska kropp som är din, och att du får tillfälle att helas, utvecklas och lära mer om vad det innebär att leva – och att vara DU ur ett själsligt perspektiv. Tacksamhet att ditt företag vill vara här och dansa med dig för ett tag. 

Detta innebär att varje gång du arbetar med det du erbjuder, utför du en akt av tacksamhet. Det blir då en ära och en nåd – oavsett vad du arbetar med.

Visst är det vackert? 

Se vad som händer med dig och din verksamhet när du börjar implementera den tanken. Om du inte redan har gjort det förstås. 

svan

BILJETT TILL DET OKÄNDA

Passionen, den tredje slingan av flätan, är alltså det som får dig att studsa upp på morgonen för att det du håller på med är så himla spännande, roligt, utmanande…

I en period kan det vara samma sak som din service, men medan servicen är en långsiktig, balanserad och lugn resa framåt – är passionen mer som ett sprinterlopp. Ett projekt, som när det är färdigt vill hitta något nytt att undersöka. Du kan alltså ha flera olika passioner, och de har med all säkerhet skiftat genom livet. Oftast är dock bara en passion aktiv åt gången. 

Jag föreställer mig att Universum ÄLSKAR passionen, och den nyfikenhet och livskraft som den för med sig. För det är ju passionen som gör att vi expanderar.

Vad är din passion just nu? Får den det utrymme den behöver?

svan

NÄR VI TRASSLAR TILL DET

Problemen som kan uppstå när vi inte definierar dessa tre aspekter av livet, är att de kan börja dränera vartannat, och i slutändan dig och din kropp.

När vi tror att vår service är vårt syfte – är det lätt att bränna ut sig. Det är svårt att sätta stopp, att sluta arbeta, när man inom sig tror att det är varför man är här på jorden. Att det är ens uppgift. 

Om vi i stället vet att vårt syfte är att utvecklas och leva i balans, kan servicen få vara precis så vacker som jag beskrev ovan, En akt av tacksamhet, en gåva till världen. Något som utförs mjukt och enkelt.

Att vi tror att passionen och vår service är samma sak är inte konstigt för när de går jämsides känns det ju verkligen så. Problemet uppstår när passionen är färdig med att undersöka servicen. Då blir det tungt att utföra det som är grunden i vår verksamhet. Det känns som om gnistan har försvunnit. I stället är det bara passionen som letar sig vidare.

När vi förstår att service och passion är två olika saker, som absolut kan korsbefruktas, är vi inte beroende av den eldiga känslan som passionen ger när vi arbetar vidare med vår service. Det vill säga det som antagligen är din kärnverksamhet. Passionen kunde i början varit att starta företaget, eller att lära sig behärska det du erbjuder. Precis som passionen efter den här kursen kan vara att utveckla ditt företag utifrån helt andra premisser än tidigare.

Felet vi ofta gör att vi inte släpper passionen fri, utan försöker återuppfinna den, som en slocknad kärlek. Känner du igen dig i detta, då är det dags att se dig omkring efter vad som NU väcker din nyfikenhet. Vilka äventyr vill din passion ta dig på? När du tillåter dig att undersöka och bejaka det, kan din djupa kärlek för din verksamhet och den service du gör lugnt fortsätta. 

Att bejaka passionen betyder alltså INTE att du slutar med din verksamhet, eller måste göra en tvärvändning inom den – utan du kan lugnt fortsätta att ge din service till världen medan din passion undersöker något annat. Passionen behöver få fritt utrymme för att det långsiktiga och trygga i ditt företag ska kunna blomstra. Vi kan alltså ha både syfte, service och passion löpandes parallellt bredvid varandra. 

Vad väcker dessa tankar i dig? Kan du se dessa tre aspekter av livet promenera bredvid varandra? En som andas, en som ger, och en som leker.

REFLEKTIONSFRÅGOR

1. Hur stort fokus lägger du på ditt (och vårt allas) syfte? Har du tänkt på din personliga utveckling på det viset förut? Vad skapar dessa tankar för känslor inom dig?

 

2. Hur definierar du din service till världen? Vad är det du erbjuder? 

 

3. Hur känns det inom dig när du tänker att det du erbjuder är ett uttryck av tacksamhet, en gåva och en nåd? Gör det kanske det som eventuellt känns tungt, lätt igen?

 

4. Vilken är din passion? Hur har den sett ut förr om åren? Skriv gärna ner vilka olika passioner du har haft och var i din verksamhet passionen är eller har varit delaktig. 

 

5. Om din passion inte längre finns i din kärnverksamhet – var hittar du den då? Hur ska du göra för att ge den mer utrymme? Kom ihåg att passion inte nödvändigtvis behöver vara något stort, utan det är känslan av nyfikenhet du är ute efter. 

 

0
    0
    Din varukorg
    Din Varukorg är tomTillbaka till Shopen