Prissättning

»När jag väljer att prioritera min egen framgång, säger jag automatiskt till mina framtida kunder att de också är värda framgång.«

I förra inlägget pratade vi om olika skäl till att det är svårt att ta betalt, eller rättare sagt ta rätt betalt. Men vad är då rätt betalt? Finns det överhuvudtaget? 

VILJAN ATT VARA BILLIG

Det ligger ofta en kärleksfull tanke bakom idén att vilja vara så pass billig att så många som möjligt har råd att anlita eller köpa det man säljer. Att den idén tar oss på avvägar vill jag här visa dig. 

När vi tänker att vi ska vara billiga för att folk ska ha råd med oss, utgår vi från att våra kunder inte har förmågan att skapa möjlighet till att betala oss vad tjänsten/varan är värd. Smaka på den en stund…

Om vi vill driva våra företag från “fjärde våningen” vet vi att alla har samma möjlighet att generera de pengar de behöver. Om vi utgår från att våra kunder har det svårt med ekonomin, är “fattiga” då speglar det faktiskt snarare vår syn på oss själva. Det är VI som har svårt med ekonomin. Det är VI som inte litar på vår förmåga att vara i ett överflöd.

Blir du triggad? 😱 Det blev jag när jag först blev varse om hur tokigt jag tänkte. Men ju mer jag undersökte idén desto självklarare blev den. 

Ett exempel. I en av våra utbildningar erbjöd vi, på mitt förslag, att de som inte blev godkända vid en kreditupplysning, skulle få betala via autogiro till oss. Jag visste av egen erfarenhet hur lätt det är att hamna utanför systemet, då jag för många år sedan drog på mig en ekonomisk röra som resulterade i en betalningsanmärkning.

Det kändes som något gott i mitt hjärta att kunna erbjuda en möjlighet för de som behövde. Jag var helt övertygad om att det var en god sak att göra. 

Hm, ja, jag har väl aldrig haft så mycket onödigt arbete i hela mitt liv. 🙄 Dels innebar själva registreringen rätt mycket administrativt arbete. Dels var det en större majoritet som ändå inte hade pengar på kontot när pengarna skulle dras, vilket i sin tur innebar att jag fick skicka påminnelse efter påminnelse…  Till slut suckade jag till mina guider att jag förstod. Tack för lektionen liksom! 😂 

Det var ingen god sak att göra eftersom det egentligen enbart speglade obearbetade känslor hos mig själv över att vara ekonomiskt sårbar. Vår verksamhet har inte med det att göra. Idag erbjuder vi inget autogiro, utan enbart delbetalning via Billmate. Som i sin tur tar ut en sedvanlig ränta.

När jag väljer att prioritera min egen framgång, säger jag automatiskt till mina framtida kunder att de också är värda framgång, och att jag litar på att de har förmågan att skapa den ekonomi som behövs för att anlita mig/köpa mina kurser, produkter eller tjänster – till de priser som känns rätt inom mig. 

Tycker du att det låter hårt? Låt det landa lite inom dig. Det som lätt förvirrar och stökar till det är den naturliga empati och medkänsla vi har för alla som inte har vad de behöver. Fattigdomen är stor, inte bara i världen utan även i Sverige. Jag tror dock att vi klarar både delarna, och att det är medkänslan och empatin som gör att vi undersöker hur vi kan förändra världen.

Jag har spenderat år med att fundera på dessa saker, och detta är vad jag landat i. Det innebär inte att det är vad du landar i – men att det är värt för dig att fundera över om du vill att ditt företag ska blomstra, det vet jag.

Vad jag istället gör är att erbjuda saker gratis. Jag lägger alla mina meditationer på Spotify och Youtube. De kostar en hel del att göra, men dels tycker jag att det är väldigt roligt att göra dem, både att skriva dem och att spela in dem. Där har jag nämligen samarbete med andra – och om du minns är det en av mina huvudrömmar. Dels känns det bra att det finns helande tillgängligt för alla som vill ha. Min energi i att erbjuda meditationer gratis är ren. Tror jag i alla fall. Hahaha.

Jag delar också massor av texter som bär både helande och inspiration för den som känner att mina ord och min energi passar dem.

Sammanfattningsvis tar jag alltså betalt för mitt arbete, bygger min verksamhet så effektivt som möjligt (med minsta möjliga administration) och delar med mig av saker gratis istället för att ge bort dem billigt. Ser du skillnaden?

svan

 

MARKNADSVÄRDET

Vi har inte bara vårt eget värde att ta hänsyn till, samhällsekonomin vill ju gärna ha ett finger med i spelet. I skrivande stund finns det en oro för de skyhöga elpriserna, och för en skenande ränta, vilket kan leda till att man skjuter olika inköp på framtiden. Kanske just de tjänster/produkter som du har,  Som jag ser det finns ett par sätt att förhålla sig till marknadens eventuell oro. Alla lika viktiga.

Det första och viktigaste är att inte dras med i rädslan, utan hålla fokus på vetskapen att även detta kommer att försvinna. Om du kan landa i en inre säkerhet kring ekonomin blir det som en tillit som smittar dina kunder. Vi har aldrig sålt så bra som vi gör nu, trots oron som finns i samhället, och jag är helt säker på att det beror på att vi inte längre fokuserar på oron utan utgår från att universum/livet kommer att leverera vad vi behöver.  

Det andra är att inte ta det personligt om du inte säljer som du brukar. Långsiktighet är din vän, och med blicken riktad in i en framtid med ökat flöde – planterar du de frön som sedan kan blomstra för fullt. Det vi upplever nu är resultatet av det vi tidigare planterat. Hur du förhåller dig nu kommer du alltså att få uppleva sedan. Så håll ut, ha tillit! Allting handlar om din väg tillbaka in i helheten, i magin och i överflödet. Till den plats där allting redan finns. Ditt företagas ekonomi i förhållande till marknaden hjälper dig med det. 

Nummer tre i denna lilla lista är handlar om att anpassa dig efter hur marknaden ser ut. Om du kan ta 10 ooo kronor för något i en högkonjuktur, kan du kanske bara ta 8000 nu. Då gör du det till ett erbjudande genom att inom parantes skriva att ordinarie pris är 10.000 kronor. På så sätt bejakar du för dig själv värdet du känner att ditt erbjudande har. Det kan du också göra om du testar något nytt. Du vet vad det är värt, men det vet inte dina kunder och genom att erbjuda en rabatt visar du respekt för det faktum att de faktiskt inte vet vad de får. 

Att låta vissa priser fluktuera på det viset är okej, det är att vara smart. Bättre att sälja än att inte sälja. Om du inte säljer utvecklas du inte, och utveckling och nya erfarenheter är vad som driver både dig och din verksamhet framåt. Däremot sänker du inte priserna på dina tjänster, det är inte bra för själen. 

svan

RÄTT PRIS FINNS

Det finns en energimässig ekvation som är viktig att ta hänsyn till, och för att beskriva detta med rätt pris ytterligare ska jag ge dig två exempel från min verksamhet.

Jag tog som terapeutisk healer sedan starten 1500 kronor för 90 minuter. Det var relativt högt då, men det var enkelt för mig eftersom jag kom från näringslivet och var van att få betalt för min kompetens. Dessutom var det det råd min vägledning gav, så det kände rätt – och var rätt för ingen ifrågasatte heller mitt pris.

Dock hade jag samma pris i närmare tio år, för när jag funderade på att höja var jag fast i det resonemang som jag beskrivit tidigare – att inte lita på att klientens förmåga att betala. De sista åren började det kännas tyngre och tyngre att arbeta. Absolut inte själva sessionerna – men känslan runt omkring blev tyngre. 

När det var dags för min första kull av de som läst till Terapeutisk healer, att börja arbeta insåg jag att jag behövde höja mitt pris. Det kunde ju inte vara samma pris för någon med femton års erfarenhet och tusentals sessioner bakom sig, som den som precis börjar. Att en session ska kosta 1500 det gäller för alla de nya. 

Mitt nya pris blev först 1800 kronor. Jag skriver först, för det var bara några månader – för det KÄNDES inte rätt. Genom en glasklar insikt visste jag en dag att jag skulle ta 2200 kronor. När jag höjde priset kändes det ENORMT skönt inom mig. Jag förstod, utan minsta tvekan att jag nu värderade mitt arbete rätt. Ingen har heller ifrågasatt mitt pris. 

Mitt andra exempel gäller min och Sanne Soleils älskade utbildning Andlig Coach Webbutbildning. Det är en ENORMT stor utbildning, med närmare 300 lektioner, 13 olika moduler, gratis diplomering, och ett klient-kit att direkt börja arbeta utifrån för den som vill. Den tog nästan ett år att bygga och den bygger på min bok Ditt Magiska Jag – 13 steg till ett glimrande liv för dig, jorden och allt annat levande. Vilken ju givetvis också inneburit en rejäl arbetsinsats, och som självklart i sin tur bygger på mina erfarenheter av andlig utveckling och helande. Närmare fyrtio års arbete,

Jag kände hela tiden medan vi byggde utbildningen att detta är en tjugofemtusen-kronors utbildning. Med samma resonemang som jag tidigare presenterat här så landade priset ändå på 6500 kronor. Vi ville göra utbildningen med sitt helande tillgängligt för så många som möjligt. 

Det blev en succé och närmare 300 magiska själar har gått den, och det är vi förstås otroligt tacksamma för. Men känslan i oss var inte riktigt som vi hade önskat. Vi var mer trötta än stolta, till en dag då med samma totala klarhet insikten kom att vi sålde utbildningen för billigt. Prissättningen var inte linjerad med erbjudandet. Allting i vårt universum handlar om balans, och priset och erbjudandet här var inte i balans – och det kände vi.

Nästan i samma stund som vi beslutat oss för att göra om konceptet kring utbildningen och låta den kosta 18.500 kronor – förändrades känslan inom oss. Stoltheten fick bre ut sig och med den kom både glädjen och förtjusningen tillbaka. 

Så du ser, det FINNS ett rätt pris. Det gäller bara att hitta det, och eftersom det handlar om att utveckla sitt självvärde, om att våga vara sann mot sig själv – kan vägen dit vara lite kringelikrokig. Det är helt okej! 💜 

svan

INTUITION OCH VÄGLEDNING

Vad är då RÄTT pris för dig? Eftersom jag inte vet vilken bransch du är i kan jag förstås inte uttala mig om det. Men jag vet någon som kan … din inre styrelseordförande! Din intuition, som är det språk som dina vägledare och ditt eget högre jag pratar på dig med. Så här kan du göra:

1. Först gör du en marknadsundersökning och tar reda på vad andra tar. Skriv upp det högsta på ett papper, och det lägsta på ett annat papper.

2. Sen räknar du ut vad du behöver ta för att få din verksamhet att gå runt. Skriv även det på ett papper.

3. Ta sedan fram CV:n du skrev i början av utbildningen. Läs igenom den och sätt dig i kontakt med din kompetens. Det just du erbjuder. Sitt med känslan kring din kompetens tills du känner stolthet. Om du inte kommer dit, tar du reda på varför. Här är en kortlek eller en session ett utmärkt hjälpmedel. 

4. Därefter sitter du en stund med fokus inom dig och känner efter vilken summa som KÄNNS bra. Ställ gärna frågan; Vad är rätt pris för mig att ta? Om du gör det högt eller inom dig kvittar. Skriv sedan ner svaret på ett papper.

5. Nu har du fyra lappar med summor på sig. Kanske är några samma. Lägg de oavsett framför dig så att du ser dem alla. Sitt en stund och låt blicken vila på de olika summorna. Slappna av i kroppen, andas med lugna andetag. Blunda om du vill, du ser ju summorna i alla fall. 

Fokusera sedan på en summa i taget och låt de känslor som är kopplade till summan komma upp inom dig. Värdera dem inte, bara känn det du känner. 

Efter en stund kommer du att slå upp ögonen och veta vilket pris som är rätt för dig. Det kanske inte ens är någon av de summorna du har på dina lappar. Kanske känns det helt ologiskt, men du vet att det är rätt – för summan är känslomässigt ren inom dig. Summan är i balans med det du erbjuder. För just dig. 

REFLEKTIONSFRÅGOR

1. Hur tänker och känner du kring mitt resonemang om viljan att vara billig? Känner du igen det inom dig? Blir du triggad av att man kan tänka på ett annat sätt? Det är helt okej om du tycker att jag har fel – men fundera ändå kring det. Se vilken sorts vägledning som dyker upp för dig. Var uppmärksam på drömmar, samtal, artiklar, filmer, dina egna tankar och känslor …

 

2. Hur påverkas du av medias ständiga uppmaning till kris och kaos? Klarar du att separera dig från den? Du kan alltid tänka att den sker på tredje våningen medan du väljer att vara på fjärde. Använd hissen om det behövs.

 

3. Förstår du vikten av att inte sänka priset på dina tjänster, på det du utför per timme. Är ditt erbjudande tjänster är det ju lätt att förstå konceptet, men även om du säljer produkter har ditt eget arbete en prislapp. Vi är ofta snabba på att dra ner på vårt eget när det går dåligt, när tricket är att göra precis tvärtom. Fake it until you make it, är en uppmaning till att våga tro att allt du behöver redan finns. 

 

4. Verkar det rimligt att du i kroppen kan avgöra vad som är rätt pris, att du där kan känna när ett pris är linjerat med erbjudandet – och därmed linjerat med universums magiska balans?

 

5. Apropå kringelikrokar – kan du på ett papper rita upp en karta som visar hur du har fått och tagit betalt genom åren. Inklusive när du har haft anställning? Notera också vilka känslor respektive lön/timpeng väcker idag, samt hur det kändes då. 

 

0
    0
    Din varukorg
    Din Varukorg är tomTillbaka till Shopen