Drömkunden
»Fantisera om vilka människor som hade gjort ditt arbete och företagande till en riktigt ljuvlig upplevelse.«
Senast i förra veckan pratade jag med en kvinna som precis startat upp sitt företag. Hon visste precis vilken sorts kunder hon ville ha, vilken energi de skulle ge henne. I samma mening som hon sa detta konstaterade hon att hon nu i början självklart inte fick vara petig utan skulle välkomna alla som vill anlita henne.
Hm, svarade jag.
Jag tror nämligen att vi har hur stor möjlighet som helst att dra till oss de kunder och klienter vi vill ha. Det har jag gjort med stor framgång under många år. Kan jag, så kan självklart du med.
VAR EN MAGNET
Det handlar förstås om lagen om attraktion – att den frekvens vi sänder ut, den kommer tillbaka till oss. Om jag tycker att det är okej att jag ska få knöliga och besvärliga klienter som slarvar med både tider och betalningar, som inte vill utvecklas – är det förstås just dessa klienter som hittar mig.
Om jag å andra sidan tycker jag är värd de där riktigt ljuvliga klienterna – då hittar de mig mycket lättare. Jag blir som en magnet för dem.
Nu är ju detta med självvärde klurigt och många övertygelser kan gömma sig under ett påstående att man tycker att man är värd något. Därför behöver vi vara beredda på att undersöka oss själva för att förstå vad vi egentligen sänder ut. Något jag tänkte att vi skulle göra här i denna lilla, men ack så viktiga modul.
BESKRIV DIN DRÖMKUND
Låt oss börja med att du beskriver din drömkund eller klient. Gör det i listform, och ta din tid så att allt kommer med. Har du ännu inte startat ditt företag får du fantisera om vilka människor som hade gjort ditt arbete och företagande till en riktigt ljuvlig upplevelse. Sådana som du träffat i andra sammanhang.
Vänd och vrid på det du skriver ner. Fundera på hur dessa drömkunder får dig att må, och hur det måendet påverkar annat i ditt liv. När du är klar går vi vidare till nästa inlägg – och mardrömskunden. 😱