Sociala medier

»Sakta men säker bygger du upp en målgrupp, som vet vem du är, vad du står för, och vad du erbjuder.«

Att lyckas på sociala medier är inte lätt, och inte heller nödvändigtvis något att sträva efter. Att använda sociala medier är däremot något helt annat. Det är smart för alla verksamheter.

Jag är inte stor på vare sig Facebook eller Instagram. Med tanke på hur mycket jag delat under åren kan man tycka att jag borde ha fler följare. I början gav det mig mycket huvudbry, men till slut landade jag i en acceptans över att det helt enkelt inte var så. Jag är också fullt medveten om att det troligtvis speglar mitt behov av att vara privat, vilket ju krockar med min önskan att nå ut. Men jag jobbar på det…😅

Däremot använder jag de båda plattformarna för marknadsföring – och framför allt har jag genom åren byggt upp en såååå fin community. Inte stor men innerlig, och med enormt mycket kärlek. Aldrig en negativ ton, utan tvärtom väldigt vänlig och peppande. 

Att fråga mig om råd vad gäller social medier är kanske därför inte det första man gör, men jag kan dela mina erfarenheter. Kanske är du som jag inte speciellt road av att lägga för mycket tid på den delen av verksamheten och vill ha en smart strategi att luta dig mot.

PLANERA DIN SYNLIGHET

Om du har en naturlig fallenhet och tycker att det är roligt att ta spontana bilder, lägga upp storys, reels och annat – så lyckans dig. Då bygger du på ett enkelt sätt ditt varumärke genom att vara som du är. Det är mycket jobb ändå, men att inte behöva ha en plan för att vara synlig måste vara väldigt skönt. Fortsätt du med ditt, och vill du bli bättre så ta hjälp hos en expert som kan lyfta dig ytterligare.

Jag är en väldigt privat person och för mig kommer det inte naturligt med spontant deltagande på sociala medier. Ibland händer det, och då slår jag till direkt. Men oftast får jag planera min synlighet. Då har jag en väldig nytta av de bilder jag tagit hos fotograf, eller de bilder som min formgivare gjort för mina produkter (som böcker, kurser och meditationer). Jag vet att de funkar och att de tillför något. Om bilderna är aningens tillrättalagda är mina texter det aldrig. De är innerliga och väldigt mycket jag. De professionella bilderna blandar jag också upp de med spontana selfies, och bilder tagna med min mobilkamera.

Det du hittar på mina konton är framför allt vägledning kring helande och utveckling. På ett så mjukt och inkluderande sätt som möjligt har det alltid varit mitt syfte med att vara synlig. Det och att alltid sprida hopp.  Jag skrev Lees Vecka under fem år, Dagens kort under ytterligare fyra och under 2022 skrev jag nya texter till min kortlek under rubriken Näring för själen 2022. Utöver det informerar jag om mina meditationer som finns gratis på Spotify och Youtube, om mina kurser och böcker, om mina målningar och Fin Art Print – och däremellan ett och annat personligt inlägg.  

Mitt problem har alltid varit att jag är för spretig. Om jag satsat bara på att marknadsföra konsten, eller skrivandet, eller helandet och vägledningen, eller meditationerna… då hade jag antagligen haft mycket större chans att nå ut. Eftersom jag är bred i mitt utövande, har även min synlighet varit bred. På så vis tar det längre tid innan man blir riktigt tydlig. Det är svårare att få grepp om vem Lee Seger är när hon gör så många olika saker. Men, det är ju så Lee Seger är… 

Denna planering av inlägg har ändå gjort att jag sedan 2016 har funnits på sociala media. Inte direkt vuxit, men varit närvarande. Planeringen har gjort att jag vetat vad jag skulle göra, och jag har hållit mig till den planen. Min målgrupp finns på sociala media, alltså finns även jag där. 

För mig är sociala medier ETT ben. Ett ben som på många sätt varit ett fönster ut mot omvärlden, där jag fått kärlek, och där jag förhoppningsvis har inspirerat och spridit hopp till andra.

I min marknadsföringsplan har den konsekventa synligheten varit det som varit viktigast. Faktum är att jag känner att det nu börjar ge frukt, trots spretigheten.  

SVAN

EN BRA BLANDNING

Som Facebook och Instagram fungerar idag – i skrivande stund – behöver man om man inte har en väldigt stor och aktiv följarskara, annonsera för att nå ut. Det använder Sanne och jag flitigt för våra webbkurser. Vi gör ett material för varje kurs. Filmer, så kallade karusellbilder – bilder med olika information om samma sak som man tydligt ser hänger ihop – och inlägg som på olika sätt beskriver kursernas innehåll. Det var antagligen så du hittade den här kursen. Det gör att vi enkelt kan planera våra kampanjer, och inte behöver uppfinna hjulet om och om igen. Till detta har vi alltid löpande mer personliga inlägg kring de olika kurserna. Det går att göra saker med hjärtat även om man är strategisk. ALLT Sanne och jag gör är med hjärtat!

På min företagssida blandar jag som sagt vägledning, personliga inlägg, proffsbilder, spontana bilder, en och annan film gjord med mobilen, information om min konst och mina meditationer. Jag delar också med jämna mellanrum information om våra kurser.

Har någon jag tycker om skrivit något bra, eller har ett erbjudande – delar jag det gärna. Jag tror på att hjälpa varandra. Ibland lottar jag ut saker, för att jag vill fira min fina community. 

Alla som kommenterar på min sida får minst ett hjärta, men ofta också ett svar. Det är mitt sätt att värna om de följare jag har. Det är fint när vi känner oss sedda. 

SVAN

HA KOLL PÅ STATISTIKEN

Nu är jag ingen statistiknörd, men jag tycker det är viktigt att hålla koll på hur det jag investerar i faller ut. Exempelvis mäter jag hur många som kommer till hemsidan och vår shop under en annonskampanj, eftersom det är vårt mål med kampanjen. På så sätt hittar jag vilka summor som ger effekt. Det är ju dumt att upprepa sådant som inte fungerar.

Med det sagt, vill jag verkligen slå ett slag för långsiktigheten. Var som svanen lojal mot dina kampanjer. Tro på dem, och påminn dig om att vi lär behöva se en produkt/tjänst sju gånger innan vi är redo att slå till. Sakta men säker bygger du upp en målgrupp, som vet vem du är, vad du står för, och vad du erbjuder. Utbudet är som du vet ENORMT, så trägen är faktiskt din bästa kompis här. 

REFLEKTIONSFRÅGOR

1. För att göra en strategi för Sociala medier behöver du tänka igenom dina behov, din dröm, din tid och din lust. Ta fram papper och penna och börja med att svara genomtänkt på följande frågor.

A. Tycker du att det är roligt med Sociala medier?

B. Hur mycket tid i veckan vill du lägga på att vara synlig där?

C. Varför vill du vara synlig? Sälja, dela med dig, skapa och underhålla en community, väcka opinion…? Det behöver inte vara en sak bara. Det ska gagna ditt företag på ett eller annat sätt. Formulera för dig själv hur det stärker ditt företag. 

D. Om du kategoriserar den typ av inlägg du gör eller kan tänka dig att göra – vilka skulle de då vara? 

E. Vilken typ av inlägg skulle det vara smart för dig att sponsra – och vad vill du att de ska leda till. Få sidan att växa? Leda till din hemsida eller shop? Annat?

F. Hur mycket kan du tänka dig att annonsera för? Vilken budget kan du tänka dig att lägga på sociala media? Räkna även in tiden du behöver lägga där. 

G. För att vara riktigt duktig på sociala media har jag förstått att det är bra att vara engagerad själv… Följa alla som följer dig tillbaka, gilla, kommentera och dela andras inlägg. Det säger ju sig själv egentligen, och kan vara ett av skälen till att jag inte blomstrar – för jag är i princip aldrig själv inne på vare sig Facebook eller Instagram…😅 jag använder bara mina företagssidor.
Hur vill du göra?

 

2. När du svarat på ovanstående frågor kan du rita upp sex rutor på ett papper och namnge dem med de månader du har framför dig. Du kan såklart ta både längre och kortare tid. Fundera igenom vilka inlägg du vill göra under respektive månad. Tänk på att få med den goda blandningen. Du behöver inte tänka igenom vad det ska stå, utan du skissar så att säga med en lite bredare pensel för att ha något att hålla dig till. Vilken typ av inlägg, vilka bilder. Finns dem eller behöver du ta nya? Vad ska sponsras – och varför?

 

3. Utöver detta – VAR SPONTAN och följ din inspiration!

 

SLUTLIGEN

Om du inte vet det, så kan du koppla ihop dina Facebook- och Instagramkonto, så att du bara behöver lägga upp på ett ställe. Det finns också program som gör att du enkelt kan schemalägga dina inlägg. Jag använder en som heter Buffer

Nu är ju inte Facebook och Instagram de enda aktörerna utan du har exempelvis LinkedInTwitter, TikTok men om dem kan jag inte uttala mig överhuvudtaget. Inte mer än att mina barn tydligt har deklarerar att det hade varit otroligt pinsamt om jag dök upp på TikTok. Äg din ålder, typ…😂 (Den riktiga anledningen till att de inte vill att jag ska vara aktiv där är faktiskt att där finns så mycket troll och obehagligheter bland kommentarer, så deras vägledning är faktiskt enbart av omsorg.)

0
    0
    Din varukorg
    Din Varukorg är tomTillbaka till Shopen