Investera i proffsbilder

»Hur som haver är det bara bilder fångade på en tiondels sekund. Vare sig du är supersnygg eller ser helt knäpp ut – är det bara en bild. Ingen sanning om dig.«

Vare sig du är en linslus som älskar att bli fotograferad eller om du helst gömmer dig under sängen när det är dags att ta bilder – är det såååå skönt att ändå investera i ett par riktigt bra bilder. Bilder som på något sätt förmedlar vem du är och vilken energi du och ditt företag vill skicka ut. Vi lever i ett väldigt visuellt samhälle, och din målgrupp är van vid att bilda sig en uppfattning via en bild.

Att ha bilder som är professionella skickar en signal om din nivå, och det är stor skillnad på bilder man tagit själv, eller som en vän har tagit – och på bilder som en fotograf har tagit. Att anlita ett proffs är en investering som ger mer än bara snygga bilder, det är en investering i ditt varumärke och i ditt skyltfönster. 

VAL AV FOTOGRAF

Innan du bestämmer dig för vem du vill anlita, undersök deras tidigare uppdrag. Instagram är lysande för detta och förstås även fotografens egen hemsida. Titta också på bilder av själva fotografen, och hur hen beskriver sig själv. Du vill ha en fotograf som du kan känna dig avslappnad med. En bra fotograf kostar kring sextusen och tiotusen, och då brukar det ingå tio bilder som du väljer ut av alla de bilder ni tagit.

Alla bilder blir inte bra! Man kan skratta ihjäl sig ibland när man ser sig själv, men det räcker ju att där blir några stycken som är bra. 

Tänk på att boka i god tid innan du vill ha dina bilder, då många fotografer har rätt lång framförhållning i sin kalender.

DINA FÖRBEREDELSER

Innan du tar kontakt med fotografen för att boka tid, ska du noga tänka igenom vad det är för sorts bilder du vill ha. Gör gärna en så kallad Mood Board, där du sätter ihop andra bilder som du gillar. Det kan vara porträtt på andra, stämningsbilder, eller klädstil. Använd Pinterest om du tycker det är roligt. Där kan du göra en anslagstavla för din fotografering, eller för ditt företag överhuvudtaget. De bilder du ska ta ska förstås stämma med din grafiska profil, eller så kanske det är bilderna som ska sätta tonen för en uppdatering av din profil. Allt ska oavsett hänga ihop. 

När du valt ut bilder som du tycker beskriver dina önskemål, har du ett utmärkt underlag för fotografen att titta på. Det är lättare att kommunicera med bilder än ord – när det gäller att få någon att förstå vad man vill ha för bild. 

Berätta också för fotografen vad som är din akilleshäl när det gäller dig själv – om du har någon. Det spelar ingen roll att det är ren fåfänga, är man känslig för att se ut på ett speciellt sätt, så är man. Är fotografen införstådd, är chansen större att du blir nöjd med bilderna. Den där akilleshälen är det som bekant oftast bara vi själva som ser, alltså är det svårt för fotografen att gissa sig till den. Var ärlig, både mot dig själv och mot fotografen. 

Tänk också igenom om du vill ha främst stående bilder eller liggande. Sanne och jag behöver till exempel alltid främst liggande bilder eftersom våra hemsidor och kurser är uppbyggda så.

VILKEN SORTS BILDER BEHÖVER DU?

Om det är till en normal presentation av dig själv och ditt företag brukar man behöva följande.

En till två porträttbilder där du tittar rakt fram, på den som ser bilden. Den ska gärna vara tagen mot en enfärgad bakgrund så att du, om du skulle vilja, kan ta bort bakgrunden. Just den sortens bild tar man med fördel inomhus, så att inte håret flyger omkring, eftersom det är svårare att frilägga. 

Två till tre porträttbilder där du mer förmedlar en känsla, som med fördel tas i den miljö du arbetar i eller i en natur som du trivs i. Skrattandes, sittandes i tankar på en klippa, i din arbetsmiljö… Dessa bilder kan du använda på din hemsida, på sociala media och i en eventuell broschyr eller flyer. Det ska fortfarande vara stort fokus på dig och ditt ansikte. 

Detaljbilder. Snygga bilder som visar detaljer av din verksamhet. Bra till både hemsida, sociala media och broschyrer.  

Bilder i farten. Det är härligt att ha några bilder som är mer lekfulla, eller där du helt enkelt är himla snygg, eller som visar en vacker miljö. Dessa bilder är sådana som du kanske främst använder på sociala media.

 

Vill du ha kompletterande bilder kan du köpa fina bilder från exempelvis Istock eller Inspired Stock Shop.

ÄR DU BEKVÄM MED DITT UTSEENDE?

När man vet hur man ser ut är det lättare att bli nöjd med sina bilder. När jag började ta professionella bilder efter ett antal års uppehåll, hade jag börjat gå upp i vikt, och det var svårt för mig att känna igen kvinnan jag såg på bilderna. Men efterhand vande jag mig, och idag vet jag hur jag ser ut. Jag vet att jag kan se strålande ut, jag vet att det finns bilder som andra tycker är superbra, men inte jag. Jag vet att det finns bilder där jag ser trött, tjock, tom i blicken… ut. Idag tycker jag om dem alla. Det är ju jag alltihop. Jag väljer de jag tycker om, och som ger mig en känsla av det jag vill förmedla eller presentera till just det som bilderna ska användas till. Jag betraktar med andra ord mig själv med en professionell blick.  

Hur som haver är det bara bilder fångade på en tiondels sekund. Vare sig du är supersnygg eller ser helt knäpp ut – är det bara en bild. Ingen sanning om dig. 

BILDER TILL DENNA UTBILDNING

Bilderna du ser här ovan är från min fotosession med magiska fotografen Linda Eliasson. De är ju också de jag bland annat använder i den här utbildningen. Egentligen är de tagna som pressbilder för min bok Arvet från Atlantis, som jag var på väg att ge ut på mitt eget förlag. Istället valde jag ett externt förlag, vilket gjorde att utgivningen av boken dröjde ytterligare ett år och att bilderna inte skulle komma till användning på ett tag. 

Först tänkte jag hålla på dem, men jag vet hur det är med bilder – de tappar i energi efter ett tag. Därför bestämde jag mig för att börja använda dem. Jag tycker själv att de är magiska, men bara så att du vet – dessa nio bilder var ungefär vad de blev av de hundratals vi säkert tog. Det räcker dock för vad jag vill använde dem till. I nästa inlägg om hemsida får du ser hur jag, förutom i den här kursen, har använt dem.

Att dessa bilder är så magiska handlar om flera olika saker – om stället vi var på, ljuset, på mina val av kläder, den snygga makeupen som jag anlita ett proffs att göra, min egen energi – men framför allt om att Linda är en så fantastiskt duktig fotograf. Allt jag nämnt är värt pengarna och det engagemang det tog- men allra, allra mest fotografen. 💜

REFLEKTIONSFRÅGOR

1. Hur känner du inför att bli fotograferad? Detta är ett utmärkt tillfälle att låta företagets behov visa vägen till djupare insikter om dig själv – och ett helande. 

 

2. Om du känner en osäkerhet inför att fotograferas prova gärna att ta en massa selfies, samt spela in videos där du pratar om vad som helst. Bara för att vänja dig vid hur du ser ut. Man kan tycka att vi redan vet det, men foto är en annan sak än spegeln. Det är ett fruset ögonblick.

 

3. Om du känner att du får ångest när du tänker på att fotograferas, sitt då med känslan och tillåt dig mycket ömsint att känna det du känner. Fråga dig själv var känslan kommer ifrån, och följ den tillbaka till dess ursprung. Var noga med att påminna dig själv om att vad du än tänker och känner, så är det okej. Du är okej.

Känslor som skuld och skam är otroligt närvarande i våra liv, och helt plötsligt kan de dyka upp – just för att vi ska få möjlighet att både omfamna och hela dem. När vi vet vad fotograferingen triggar är det lättare att erkänna sin sårbarhet och ge sig själv det stödet vi behöver. Det är ingen enkel sak. För vissa kanske, men absolut inte för alla.

 

4. Kom ihåg att ingen anlitar dig, köper dina produkter eller tjänster beroende på hur du ser ut rent utseendemässigt. Att ta professionella bilder handlar om att tycka att ens verksamhet är värt det bästa och att sända ut en viss energi. Du är fantastiskt precis som du är – oavsett hur du ser ut på bild. 💜 

 

0
    0
    Din varukorg
    Din Varukorg är tomTillbaka till Shopen