Hemsidan – ditt skyltfönster
»Mitt råd är alltid att ta hjälp av en formgivare och en webbdesigner för att få det så stilrent som möjligt.«
Kanske har din verksamhet ett faktiskt skyltfönster där verksamheten presenteras. Då vet du att det inte bara är att sätta ut lite produkter eller att skriva en skylt. Du behöver skapa en stämning. Något som bjuder in din potentiella kund till en upplevelse, även om hen ”bara” ska köpa en produkt.
Samma sak är det med hemsidan. Det är en mer eller mindre statisk information om vem du/ditt företag är och var du finns. Innan sociala media exploderade var det viktigt att det hände saker på hemsidan. Idag är det helt okej att se den som en informationssida, som uppdateras efter behov. Behovet kan vara ändrad inriktning eller en längtan efter att byta energi.
På bilden nedan ser du hur min sida såg ut från 2019, då Ditt Magiska Jag kom ut, fram till hösten 2022 då Arvet från Atlantis skulle ha kommit ut. Den ljusblå färgen kändes rätt och härlig då, men efter tre år var energin uttömd och det behövdes nya färger. Jag hade haft den på två tidningsomslag, profilbilder, nyhetsbrev och meditationer. Färgtemat med tillhörande bilder var helt enkelt flitigt använd och energin hade gjort sitt.
Samtidigt som jag bytte färger och bilder passade jag också på att se över innehållet. Designen behöll jag. Det fanns ingen anledning att lägga pengar på det eftersom jag fortfarande kände att upplägget fungerade. Anledningen till den fortfarande dög var helt klart för att jag la ner ett ordentligt arbete tillsammans med både formgivare och webbdesigner, på att skapa den från början. Bilden du ser nedan är toppen av sidan, den fortsatte längre ner med mer information.
TA HJÄLP AV PROFFS
Din hemsida ska direkt ge en känsla för den som kommer in på den. Utöver det ska man snabbt uppfatta vad sidan handlar om. Det vill säga vad du vill förmedla och/eller sälja. Ha hellre för lite information än för mycket. Krångla inte till det. Undvik speciella typsnitt och för rörig form.
Mitt råd är alltid att ta hjälp av en formgivare och en webbdesigner för att få det så stilrent som möjligt. Att vara formgivare är ju en kompetens och deras tränade öga är troligtvis bättre än ditt. Precis som med fotograf undersöker du deras tidigare uppdrag för att se om det är en stil du gillar.
Skillnaden mellan en formgivare och en webbdesigner är att formgivaren bara gör formen. Du får en skiss som du sedan kan lämna till webbdesignern som i sin tur bygger sidan. Vissa webbdesigners är utmärka formgivare själva.
Min hemsida är byggd i WordPress, vilket är ett väldigt lättarbetat program. Så efter själva grunddesignen sköter jag den själv. Jag uppdaterar och lägger in nya bilder och annat som kan behövas. Nu är detta något jag arbetar mycket med eftersom alla våra webbutbildningar är byggda i WordPress, och initialt var det framför allt jag som byggde dem. Men en enkel hemsida kan de flesta lära sig att hantera tillräckligt väl för att ändra i texter och för att byta bilder. Känns det för svårt betalar man såklart webbdesignern för det. Det gör jag med sådant jag inte reder ut.
Förr var det vanligt att man hyrde sin hemsida från webbdesigners, eller prenumererade på den. Det innebar att man alltid behövde anlita webbföretaget för minsta ändring. Så gör man inte idag, så skulle du få det förslaget svarar du att du vill äga din egen sida (och väjer en annan samarbetspartner).
VAD BEHÖVER DIN SIDA INNEHÅLLA
Förutom framsidan som ska ge en snabb översikt över din verksamhet kan du ha det antal undersidor som du behöver. En bör handla om dig. En beskrivning om vem du är, vilka kompetenser du har, och gärna också om din intention med ditt företagande, din vision och dina drömmar. Var inte rädd för att vara personlig. Ett tips är att inte
skriva om dig själv i tredje person om det är tydligt att det är du själv som gör och driver din hemsida.
Utöver det kan du ha en sida som beskriver dina tjänster – eller om du tycker att de behöver varsin sida går det förstås också bra. Var så tydlig du kan och skriv inte utifrån dig själv – utan sätt dig i den stolen där läsaren sitter. Vad vill den som läser veta?
Samma sak gäller förstås dig som säljer produkter. Har du många produkter behöver du inte berätta om dem alla utan du kan gruppera dem. Du kan också prata om kvalitet, etik och exempelvis innehåll. Länka sedan till där produkterna finns – om du har en egen webbshop eller var de säljs. Anledningen till detta är att du ska ha så få ställen som möjligt att behöva uppdatera.
I min förra hemsida (den blåa) presenterade jag min konst både på undersidor och i min shop. Jag prioriterade dock aldrig att uppdatera dem, så i den nya upplagan tog jag helt enkelt bort dem både från undersidorna och från shopen – och hänvisar nu till en sida som heter konst.se där all min konst finns representerade. Både den som är till salu och den som är såld. Det blev genast mycket enklare. Vad jag vill ha sagt med det exemplet är förstås att uppmuntra dig till att göra så du med – gör det så lättskött som möjligt.
DITT FÖRETAGSNAMN
För mig är det viktigt att ha en snygg webbadress, som direkt signalerar vem jag är och vad min hemsida handlar om. leeseger.com är min adress. Jag använder .com eftersom jag tänkte internationellt redan från början. Ska du enbart vara verksam i Sverige är givetvis .se bättre. För Seger & Soleil Webbutbildningar använder vi .se – men vi äger .com också… om ut i fall att vi skulle vilja översätta våra kurser till engelska. Vad gäller namn på din webbsida och på ditt företag ska det givetvis spegla din verksamhet. Var dock inte rädd för att använda ditt eget namn, om det du arbetar handlar om att man anlitar DIG.
Lika viktigt är en snygg e-postadress. Att använda gmail eller likande till sitt företag kan ge ett oprofessionellt intryck. E-postadressen bör ha samma adress som din hemsida. Äger du hemsidan, är det lätt att från ditt webbhotell skapa en e-postadress. Min är hello@leeseger.com. Om du ännu inte vill ha en hemsida, förslår jag att du ändå köper en webbadress, så att du i alla fall får en snygg e-postadress. Dessutom är det smart att göra så ifall någon annan skulle lägga beslag på ditt namn/webbadress. Det webbhotell jag använder är Loopia.
TA GOD TID PÅ DIG
Medan du formulerar dina texter, utvecklar du ditt företag. Du tvingas att tänka igenom hur du vill formulera dig, vad som ska lyftas fram, vad som är viktigt, vad som bara har hängt med sedan tidigare och så vidare.
Även om du är duktig på att skriva, låt alltid någon annan korrekturläsa. Man blir lätt hemmablind och ser varken vilsekomna kommatecken, syftningsfel eller ibland rena stavfel eller särskrivningar. Låt den som provläser även ge feedback på hur du beskriver dig själv och dina tjänster. Låt kanske flera personer gå in och prova hur det känns att vara på din sida. Feedback är GULD värt!
Bilderna du använder är förstås de som du tagit hos fotografen. Det innebär att du får en harmonisk sida, där alla bilder hänger ihop. Använd dem så väl på framsidan som på dina undersidor.