Marknadsföring
»Att förstå var man är på sin personliga resa hjälper en att ha sunda förväntningar. Att arbeta med sina motstånd och övertygelser gör att de där härliga förväntningarna kan slå in.«
Jag minns när jag 2016 släppte Lee Seger Healingkort. Allt pekade på en internationell succé – och ALLA sa att de såg kortleken och mitt övriga arbete spridas över världen. Lät ju härligt, eller hur! Så skedde dock inte…
MOTSTÅND OCH FÖR DET HÖGSTA BÄSTA
Nu i efterhand kan jag se två tydliga anledningar till att den inte riktigt tog fart. Älskad blev kortleken – och är – men den där stora internationella succén tog sin lilla tid, och jag förstår idag varför.
Ena anledningen till att mina förväntningar inte slog in var att jag ville att kortleken skulle ge sig ut på framgångsrika äventyr, medan jag själv inte riktigt hade lust att följa med. Djupt inom mig visste jag att det inte hade blivit bra för mig för efter en tids utmattning var jag nämligen inte riktigt i min bästa fysiska form. Jag hade definitivt också övertygelser som sa att det nog ändå inte skulle kunna ske, att det inte var möjligt. Övertygelser som jag i lugn och ro behövde se över.
Den andra anledningen var att jag faktiskt behövdes hemma. När något lossnar gör det ju oftast det med buller och bång, vare sig det är inom Sverige eller internationellt. Min tonårsdotter behövde mig närvarande och arbetandes hemifrån – vilket gjorde att det inte hade varit för det högsta bästa med en stor framgång. Att allt jag gör ska vara för det högsta bästa är alltid min intention, och i det här fallet gick givetvis hennes bästa före kortlekens längtan ut i världen.
Alltså hade jag två, eller egentligen tre starka krafter till att inte få en stor succé.
Omsorgen om mig och min hälsa, mitt inre motstånd tillsammans med en känsla av utanförskap, som jag behövde se över, samt min dotters behov av min närvaro.
Hur fantastisk min kortleken än var, vägde den inte energimässigt lika tungt som dessa tre anledningar. Succén lät vänta på sig. Så fort jag insåg detta – vilket såklart tog några år – kände jag dock mer tacksamhet än frustration, och det blev lättare för mig att vila i tålamod och idén om att allting har sin tid.
Succén var manifesterad – men jag visste inte när den skulle materialisera sig. Behövde jag veta det? Idag svarar jag nej på den frågan.
PARADOXEN
Det jag vill ha sagt med denna lilla anekdot från mitt företagsliv är att det inte hade spelat någon roll hur mycket jag än marknadsfört mig, den stora succén hade ändå inte skett. Samtidigt, var det förstås av högsta vikt att jag marknadsförde mig – annars skulle ju ingenting någonsin hända, varken då eller senare. Ser du paradoxen?
Att förstå var man är på sin personliga resa hjälper en att ha sunda förväntningar. Att arbeta med sina motstånd och övertygelser gör att de där härliga förväntningarna kan slå in.
ÄR DU REDO ATT TALA OM FÖR VÄRLDEN VEM DU ÄR?
I de kommande inläggen kommer vi att titta närmare på vad det innebär att marknadsföra sig själv. Vad som rent praktiskt behövs för att ha en skön grund att stå på, som innebär att du slipper uppfinna hjulet om och om igen.
Du får material att arbeta utifrån så att du själv kan formulera din värdegrund, tänka igenom hur du vill att din företagsprofil ska se ut, och hur du skapar de bilder du vill ha. Motståndet som jag nämnde tidigare i texten, kommer vi också att adressera – på ett mjukt och kärleksfullt sätt.
För hur vi än vänder och vrider på det behöver vi tala om att vi finns, för att de som längtar efter att få ta del av vårt erbjudande ska hitta oss.
REFLEKTIONSFRÅGOR
1. Hur ser ditt marknadsföringsmaterial ut i dag? Ta gärna fram det för att syna det närmare. Fotografera och skriv ut det som är digitalt.
2. Tycker du om ditt material? Hänger det ihop? Är energin gammal, eller känns den ny och i samklang med där du är idag? Lägg lite tid på detta, bekanta dig så att säga på nytt med ditt material.
3. Om du ännu inte har något marknadsföringsmaterial, tänk igenom vad du skulle behöva. Hemsida, visitkort, flyers, broschyr, annonser – både för sociala media och eventuella tidningar, roll-up, give-aways… Tänk i detta skede inte på ekonomin.
3. Sitt en stund med dina känslor kring att marknadsföra dig själv och ditt företag. Gör en plus och minus sida. Vad är enkelt, vad är svårt. Vad behöver du hjälp med?
4. Hur ser ditt kontaktnät ut? Känner du till någon bra formgivare, fotograf, webbdesigner? Någon som är bra på att korrekturläsa texter? Givetvis som betalande uppdrag.
5. Vad har du för budget? Vad kan du i nuläget lägga på att sammanställa ett bra marknadsföringsmaterial, och på att sedan marknadsföra dig med? Om du multiplicerar den summan med tio – hur får det dig att känna?