Mardrömskunden

»Alla har vi samma värde, det är ingen tvekan om det – detta handlar om i vilka energier vi vill röra oss.«

Det finns väl ingenting som kan förstöra glädjen med ens företag än när man råkar ut för människor som inte alls passar ihop med ens egen energi. Där det tvärtom blir så att man blir dränerad, och ingenting fungerar. Detta behöver inte nödvändigtvis vara kunder eller klienter utan kan vara leverantörer, samarbetspartners eller myndigheter. Ibland även en skrivare… 

AVBRYT PINGPONGMATCHEN

Om vi inte är medvetna om att vi kan välja vilken sorts energier vi vill arbeta med, är det lätt att ta dessa människors beteenden personligt. Notera att jag säger energier, för det är ju vad det handlar om. Inte personerna i sig, utan den energi de okontrollerat projicerar ut. Den insikten gör det lättare för en empatisk person att tillåta sig välja bort vissa människor. Alla har vi samma värde, det är ingen tvekan om det – detta handlar om i vilka energier vi vill röra oss. För att njuta, utvecklas och skapa nytt.

När du stannar i den negativa energin som uppstår när varken du eller kunden är nöjd, vidmakthåller du både din syn på dig själv – OCH – kundens tendens att projiciera ut sin energi. Två polariteten som lever av varandra. Så länge du tycker att detta är vad du är värd, är det vad kunderna ger dig. Så länge du tar emot kundernas projiceringar kommer de att fortsätta projicera. 

För att bryta denna pingpongmatch behöver vi ändra vårt eget förhållningssätt. Det gör vi i tre steg.

1, Fundera först på VARFÖR du tycker att det är okej att ha kunder som kommer för sent, är otrevliga, dåliga på att betala… 

2. Nästa steg är att funderar på hur du VILL att energin ska vara, så som du gjorde i förra inlägget.

3. Det tredje och sista steget är att se på dessa två polariteter – UTAN ATT VÄRDERA DEM. 

När kundens tendens att projicera ut det negativa inte värderas negativt, och när din egen önskan att befinna dig i härliga energier, inte värderas positivt. Då blir du fri från ping-pongmatchen. Eftersom inget av det är sämre eller bättre än det andra, berör det dig inte längre, och du blir fri att välja hur du vill ha det. Magiskt, eller hur?

SVAN

VAD VILL DU INTE HA?

Normalt är jag den första att säga att vi inte ska fokusera på det vi inte vill ha, utan bejaka det vill ha i stället – men det finns tillfällen då det lönar sig att undersöka vad vi inte vill ha. Detta är ett sådant tillfälle, vilket du förstår mer av i nästa inlägg. 

Just nu tycker jag därför att du ska göra en ny lista där du skriver ner allt du INTE vill ha hos dina kunder, eller i ditt företag överhuvudtaget. Tänk till ordentligt, och var så specifik som du kan. I nästa inlägg ska vi undersöka vad vi kan göra för att enbart vara en magnet för de härliga energierna. 💜  

0
    0
    Din varukorg
    Din Varukorg är tomTillbaka till Shopen